Erfenis huis vs polygamie (Vraag IPR)

mohi
Topic Starter
Berichten: 3

Erfenis huis vs polygamie (Vraag IPR)

#1 , 23 mar 2012 13:55

Beste lezers,
Ik hoop dat mijn post hier op de juiste plaats is, zo niet sorry :)

Nu heb ik een vrij ingewikkelde vraag over een erfenis. Meer bepaald een onroerend goed dat is vrij gekomen na overlijden.
Daarvoor moet ik eerst een (korte) situatieschets geven.

Mijn vader en moeder waren van vreemde afkomst (Algerije).
Ze zijn in Algerije getrouwd in de jaren '60.
Ze hebben hier in België een huisje gekocht, waar ik momenteel in woon.
Ze hadden samen 6 kinderen waarvan ik dus deel uitmaak.
Mijn vader is in de jaren '80 terug naar Algerije vertrokken en sindsdien nooit meer terug gekeerd.
(Mijn moeder is hier dus alleen achter gebleven met 6 kinderen)

Mijn vader is opnieuw getrouwd in Algerije en heeft bij zijn nieuwe vrouw 5 kinderen gehad.
Nu heeft hij het guwelijk met mijn moeder voordien nooit ontbonden (iets wat in Algerije perfect mogelijk is...)

Mijn moeder komt te overlijden in 2000.
Wij trachten een akkoord te krijgen met onze bio-vader, om zijn deel van het pand in België over te kopen voor een som.
Mijn vader stemt toe maar komt te overlijden (2003) net voor het tekenen van het akkoord.

Wij komen opnieuw overeen met de erfgenamen in Algerije en hebben een nieuw akkoord.
Ze krijgen ALLES in Algerije (2huizen, stuk grond,...) en wij willen enkel het pand in Belgie.
Iedereen is akkoord en er heerst een uitstekende band tussen de families.

Sindsdien volgt een moeilijke procedure dat sinds 10 jaar aan de gang is:

De belangrijkste spelers zijn hierin:

De consul (die het mandaat van notaris heeft in Algerije)
Onze Notaris (die de nodige documenten via MBZ naar Algerije stuurt)
De Familie te Belgie (van Vrouw A = mijn moeder)
De Familie in Algerije (van Vrouw B)
MBZ die alle documenten legaliseert en doorstuurt naar de Consul in Algiers.

De bedoeling was dat de familie in Algerije VOLMACHT geeft aan ONZE notaris om de handelen in hun naam.
Op die manier kan onze notaris ervoor zorgen dat hij de verdeling op eer en geweten kan doen.

Ik verzamel daarvoor 42 (!!) officiele documenten (gaande van huwelijksaktes, geboorteaktes, id-kaarten, volmachten voor minderjarigen, etc)
Na het verzamelen van alle documenten verwerpt MBZ de volledige zaak omdat onze vader zou getrouwd zijn met een 2 de vrouw zonder het eerste huwelijk te ontbinden.

Toen ik MBZ en Consulaat trachtte te contacteren kon geen van hen me een passende oplossing geven.
Alle familieleden zijn dus akkoord, we komen allemaal overeen met de voorgenoemde oplossing maar ENKEL MBZ doet moeilijk.

Nu hebben we een advocaat IPR onder de arm genomen om deze zaak op te lossen maar weten we niet hoe het verder moet
(afspraak met advocaat moet nog komen)
Het lijkt voor ons zo eenvoudig vermits alle leden van de familie akkoord zijn...

Heeft iemand daar meer informatie over?
Heeft de notaris een fout gemaakt? (door vooraf geen onderzoek te doen naar band tussen vader en 2 vrouwen)
Gaat MBZ zijn boekje hier niet te buiten? (aangezien vader en 2 vrouwen van Algerijnse afkomst zijn en bovendien in Algerije gehuwd zijn)
Kan deze situatie nog lang duren?

Alle hulp is uiteraard enorm welkom!
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2012 14:23

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MBZ) heeft toch niets te maken met een overeenkomst van vereffening van een nalatenschap?

Het zou nuttig zijn dat u duidelijk specificeert wat MBZ "verwerpt"? Weigert het de legalisatie van bepaalde aktes? Van welke?

mohi
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 mar 2012 14:34

Beste Scorpioen, bedankt voor uw antwoord.
MBZ weigert de legalisatie van de acte van volmacht die de notaris heeft opgemaakt.
Onze notaris heeft een acte opgemaakt waarbij alle leden te Algerije de volmacht geven aan onze notaris om te handelen in hun naam. Op die manier hoeven de familieleden in Algerije dus niet telkens naar België om een document van onze notaris te ondertekenen. (naar verdeling toe etc.). De notaris (meer bepaald de medewerkers van de notaris) in België krijgt volmacht en heeft daarvoor een akte opgemaakt die hij via MBZ naar het consulaat stuurt. Daar wordt het document ondertekend door alle comparanten.
MBZ weigert maw de legalisatie van de acte van volmacht.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2012 18:12

Zie het Belgisch Staatsblad van 11.01.2007, blz. 1163

Indien de diplomatieke of consulaire ambtenaar of de Minister van
Buitenlandse Zaken vaststelt dat niet aan de voorwaarden is voldaan
om een document te legaliseren, deelt hij dat schriftelijk mee aan de
aanvrager.
De volgende elementen dienen verplicht vermeld te worden in de
weigeringsbeslissing :
— de formele en juiste motivering van de weigering, dat wil zeggen
de vermelding van de juridische en feitelijke overwegingen die aan de
weigering ten grondslag liggen;
— de vermelding van de beroepsmogelijkheden

Waarom wordt de legalisatie geweigerd?

mohi
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 mar 2012 11:57

Voor zover ik weet is de reden te zoeken in het feit dat mijn vader eerst 2 maal gehuwd was en zijn eerste huwelijk niet ontbonden heeft voor hij opnieuw huwde. Dit is in Algerije (en in veel Afrikaanse landen) perfect mogelijk. De exacte reden die ik gekregen heb was:
----------------------------------------------------
[...] que le Service Public Affaires étrangères à Bruxelles refuse la réception de l'acte en question pour les motifs suivants:

-Clauses du mandat non justifiées en raison de la contrariété à l'ordre public du mariage des époux XXXX/YYYY (mariage du 22/11/1983) alors que XXXX était toujours marié avec Mme XXXX marige du 16/11/1966);

-Aucun élément de doctrine ou de jurisprudence ne permet d'invoquer que cette union polygamique valablement conclue en Algérie pourrait néanmoins produire certains effets en ce qui concerne la liquidation de la succession immobilière de XXXX en Belgique (non-application de l'effet atténué de l'ordre public).
----------------------------------------------------
Er is geen enkele vorm van beroepsmogelijkheid en bij de motivatie heb ik ook enorm veel twijfels aangezien dit niet echt duidelijk is.
"pourrait néanmoins produire certains effets" = betekent letterlijk; "zou sommige effecten kunnen veroorzaken" zonder te specifieren welke effecten. Bijkomstig is het MBZ (Cel 3.3) die verantwoordelijk is voor het legaliseren van documenten. Het is net MBZ cel C3.3 die het document verwerpt.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 24 mar 2012 12:02

Vermits de tweede vrouw toch geen erfgename is, is het tweede huwelijk toch geen bezwaar?

Uw vader heeft gewoon 6+5 = 11 erfgenamen zou ik denken.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”