Opgeroepen als getuige in Zweden

jelledetavernier
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Opgeroepen als getuige in Zweden

#1 , 22 mar 2022 14:23

Goede middag,

Iemand die ik ken heeft vandaag een brief gekregen van de rechtbank in Zweden.

Blijkbaar moet ze daar in de rechtbank binnen 10 dagen gaan getuigen.
In de brief dreigen ze met boetes als ze niet komt opdagen of dreigen ze dat de politie haar zal ophalen voor de getuigenis.

Ik vroeg me af in hoeverre het mogelijk is dat iemand in België met de Belgische nationaliteit die zelfs nog nooit in Zweden geweest is en zelfs zowel hier als in Zweden geen strafbare feiten gepleegd heeft verplicht kan worden om daar te gaan getuigen.

De getuigenis zou komen van iemand die ze kent die daar blijkbaar een strafbaar feit gepleegd heeft.

Alvast bedankt voor jullie feedback
De essentie van kennis is hoe het te gebruiken en om het toe te geven als je het niet hebt. *Confusius*

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 22 mar 2022 16:05

Als er iets van contactgegevens bijstaan, zou ik contact opnemen met de bevoegde inspecteur en de situatie uitleggen. U kan voorstellen uw getuigenis schriftelijk, via videogesprek of via de Belgische politie te verstrekken. Mits een beetje redelijkheid, kan hier wel een oplossing gevonden worden.

Reclame

jelledetavernier
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2022 13:32

Als er iets van contactgegevens bijstaan, zou ik contact opnemen met de bevoegde inspecteur en de situatie uitleggen. U kan voorstellen uw getuigenis schriftelijk, via videogesprek of via de Belgische politie te verstrekken. Mits een beetje redelijkheid, kan hier wel een oplossing gevonden worden.
Bedankt Leen,
We hebben een mailtje gestuurd in het Engels en voor de zekerheid door Google in het Zweeds laten vertalen maar zijn al enkele dagen aan het wachten op antwoord. Een bevoegde inspecteur of dergelijke hebben we nog niet gevonden, we zullen gewoon eens proberen bellen naar daar.
De essentie van kennis is hoe het te gebruiken en om het toe te geven als je het niet hebt. *Confusius*

Terug naar “Europees / Internationaal recht”