Als toerist naar VK

idrees2be2002
Topic Starter
Berichten: 28

Als toerist naar VK

#1 , 29 okt 2021 23:41

Hallo,

ik heb een Belgische nationaliteit en Mijn echtgenote (ze is van Azie) heeft een belgische F-kaart , zoals hieronder.
Afbeelding

Graag wil ik voor een week of 2 naar VK samen met mijn echtgenote.
Nu vraag ik mij af, heb ik of mijn echtgenote visum nodig ? ik had gehoord dat we zeker onze passpoorts zullen nodig hebben ipv van identiteitskaarten.

in jaar 2018 moesten we naar een gebouw naast station Brussel midi voor een visum en een gesprek. Maar nu na de brexit zijn de regels veranderd.

ik heb de website voor de visum bezocht, maar begrijp niet welke visum ik moet aanvragen voor mijn echtgenote (en welke voor mij,indien nodig)
https://www.gov.uk/browse/visas-immigration


heeft er iemand enig idee welke soort visum ik moet aanvragen en de link naar die website om aan te vragen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 30 okt 2021 03:30

Nationaliteit telt, waar je woont heeft weinig betekenis.

Als jouw echtgenote toen een visum nodig had, moet zij dat nu nog steeds tenzij zij inmiddels een Belgisch (of ander EU land) staatsburger zou zijn. De regels zijn immers enkel veranderd voor EU-burgers, voor andere nationaliteiten zijn die nog steeds hetzelfde.

Zij moet een Standard Visitor Visa aanvragen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2021 06:40

Aanvullend bij het correcte antwoord van CityBird: jij moet geen visum hebben als Belg voor een toeristisch verblijf van minder dan 6 maanden. Een paspoort is inderdaad wel nodig.

Reclame

idrees2be2002
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 30 okt 2021 23:25

Nationaliteit telt, waar je woont heeft weinig betekenis.

Als jouw echtgenote toen een visum nodig had, moet zij dat nu nog steeds tenzij zij inmiddels een Belgisch (of ander EU land) staatsburger zou zijn. De regels zijn immers enkel veranderd voor EU-burgers, voor andere nationaliteiten zijn die nog steeds hetzelfde.

Zij moet een Standard Visitor Visa aanvragen.
bedankt

idrees2be2002
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 30 okt 2021 23:26

Aanvullend bij het correcte antwoord van CityBird: jij moet geen visum hebben als Belg voor een toeristisch verblijf van minder dan 6 maanden. Een paspoort is inderdaad wel nodig.
bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2021 15:21

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”