Vriendin uit het buitenland.

JohnVan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vriendin uit het buitenland.

#1 , 26 jul 2021 16:46

Mijn vriendin is recent naar mij gekomen vanuit het Verenigd Koninkrijk en haar 3 maanden verblijf komt bijna tot een einde. Het probleem dat haar ouders heel religieus zijn en ze terwijl ze hier verbleef ondervonden hebben dat ze een relatie met mij heeft. Ze zou dus terug naar huis moeten gaan maar haar ouders zijn heel extreem wanneer het komt over de vrijheid van hun dochter waardoor we bang hebben en ze eigenlijk nietmeer terug wilt. We zijn al 3 jaar samen en ze is al 8-9 keer bij mij geweest en nu met dit voorval kan ik het zelf niet over mijn hart krijgen om haar terug te laten gaan omdat we helemaal niet weten wat er dan zal gebeuren. Zij is 22 en ik ben 21.

Wat zijn mijn opties??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 26 jul 2021 17:44

Simpel, het vrouwtje huwen.

JohnVan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2021 10:38

Simpel, het vrouwtje huwen.
Beste,

En dan kan ze zomaar hier blijven? Want we wonen nu ook bij mijn ouders dus heb zelf nog geen apartement.

Bedankt voor jou antwoord.
Groetjes, John.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 27 jul 2021 15:40

Ik neem aan dat dan de procedure voor niet-EU burgers geldt, aangezien je vriendin van de UK is.
Dan levert een huwelijk op zich geen verblijfsvergunning op, maar moet je vriendin na het huwelijk gezinshereniging vragen. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden, vooral dat u voldoende bestaansmiddelen moet aantonen om haar te kunnen onderhouden (1.628,83 netto, dacht ik).
Dat jullie bij de ouders inwonen, is ok.
Als uw bestaansmiddelen niet helemaal volstaan, kunnen uw ouders ook een tenlasteneming ondertekenen, als ze daartoe bereid zijn.

Echter vind ik het totaal geen goed advies om zomaar te trouwen voor een verblijfsvergunning. Zeker op 21 en 22 jaar. Ga dan eerder voor wettelijk samenwonen, als het moet. Dat kan je met een eenvoudige verklaring op het gemeentehuis, desnoods een eenzijdige, terug beëindigen.
Bij wettelijk samenwonen kan je ook gezinshereniging aanvragen onder de voorwaarden hierboven.
Maar ook dat is natuurlijk niet echt een gezonde situatie, zelfs ben je al enkele jaren samen.

Kan ze niet hier verblijven op basis van studie of werk?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2021 16:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”