Amerikaans rijbewijs vervangen door Belgische

AndreiVandunne
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Amerikaans rijbewijs vervangen door Belgische

#1 , 10 dec 2020 12:40

Beste lezers

Een jaar geleden was ik voor 3 maanden geschorst wegens rijden zonder verzekering en technische controle. Ik was hierna geschorst voor 3 maanden en ik moest dan een psychologische test afleggen, samen met het theorie en praktijkexamen dat ik opnieuw moet afleggen. Maar ik heb een half jaar geleden mijn Amerikaans rijbewijs gehaald.

Nu wil ik vragen: kan ik mijn Amerikaans rijbewijs vervangen door de Belgische zonder de praktijk en psychologische testen afleggen?


Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 11 dec 2020 09:01

Een amerikaans rijbewijs maar ingeruild worden voor een Belgisch als je amerikaan bent. Zie mobilit.belgium.be

Dit zou je schorsing niet stoppen daar die ongetwijfeld in een databank zit.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 dec 2020 11:33

Een jaar geleden was ik voor 3 maanden geschorst wegens rijden zonder verzekering en technische controle. Ik was hierna geschorst voor 3 maanden en ik moest dan een psychologische test afleggen, samen met het theorie en praktijkexamen dat ik opnieuw moet afleggen. Maar ik heb een half jaar geleden mijn Amerikaans rijbewijs gehaald.
Waar woonde u officieel toen u dat behaalde ?
Als u toen officieel in België woonde, zal dat US rijbewijs helemaal niet aanvaard worden.

U mag er in België ook niet mee rondrijden:
U bent vervallen van het recht tot sturen.
En u moet herstelonderzoeken (theorie, praktijk, psychomedisch) ondergaan in België alvorens u hersteld kan worden in het recht om in België een voertuig te besturen.

U kan een gerechtelijk vonnis niet omzeilen met een US of ander buitenlands rijbewijs ...
Nu wil ik vragen: kan ik mijn Amerikaans rijbewijs vervangen door de Belgische zonder de praktijk en psychologische testen afleggen?
Neen


Minstens 3 herstelonderzoeken ... er was dus ook al meer aan de hand.
Recidive (wettelijke herhaling) ?

Reclame

AndreiVandunne
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2020 12:45

Ik ben getrouwd met canadese en ik wil als vrachtwagen chauffeur gaan werken. In Canada rijbewijs heb ik gehaald maar volle rijbewijs heb pas als ik kan bewijzen dat ik meer dan 2 jaar rijervaring heb. Kortom,
authenticatie bewijs rijbewijs voorliegen. Geef dat zien voor die aanvragen? Ja, ik was in de loop van 3 jaar 2de keer veroordeeld rijden zonder verzekering en technische control. Bedankt voor mij te helpen.

AndreiVandunne
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2020 12:56

Zou het helpen internationale rijbewijs aanvragen? En op basis daarvan rijervaring te bewijzen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 dec 2020 14:05

Zou het helpen internationale rijbewijs aanvragen? En op basis daarvan rijervaring te bewijzen.
U gaat geen Internationaal rijbewijs krijgen in België wegens vervallen van recht tot sturen, waardoor u geen geldig Belgisch rijbewijs kan voorleggen.
Men krijgt een internationaal rijbewijs immers op basis van een geldig nationaal rijbewijs. Dat heeft u niet.

Maar -met een geldig (buitenlands) rijbewijs- mag je wel in het buitenland rijden
Je "rijverbod" geldt enkel in België.

Als uw Canadees rijbewijs behaald is conform de regelgeving in Canada, kan u daarmee rijden in landen die u toelaten om daarmee te rijden op hun grondgebied (behalve België).


Als u officieel in België woonde terwijl u uw Canadees rijbewijs behaalde, zal dat hier in België niet erkend worden.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 11 dec 2020 14:23

Buitenlands rijbewijs halen kan niet dienen om uw straf te ontlopen, u zal alle tests moeten afleggen.

AndreiVandunne
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2020 15:09

Ik zoek alleen mogelijkheid te bewijzen dat ik meer dan 2 jaar rijervaring heb

Terug naar “Europees / Internationaal recht”