Onder welke wet sta ik?

LauravdH2000
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voor de Nederlanders onder ons... Kan mijn moeder eisen haar kleinkind te zien?

#1 , 23 nov 2020 20:38

Zoals de vraag al doet blijken, ik wil voorkomen dat mijn moeder mijn kind zou zien (ik heb nu nog geen kind). Gelieve geen commentaar hier op, of lees anders eerst iets over narcistische ouders aub :wink: Ik heb de Belgische nationaliteit. Mijn vader was Nederlander maar is overleden. Ik was er over aan het nadenken om afstand te doen van mijn Belgische nationaliteit en de Nederlandse nationaliteit te nemen. In de Belgische wet staat namelijk dat grootouders het kunnen eisen om het kleinkind te zien. Ik had gehoord dat dit in Nederland anders is. Hoe is het juist in Nederland? Kunnen ze het verplichten? Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LauravdH2000
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2020 21:05

Als ik enkel de Nederlandse nationaliteit heb (via mijn vader) en ik woon niet in België, en mijn moeder is Belgisch, kan zij dan ons de gevolgen doen dragen van een Belgische wet?


Beetje concreter, in België hebben grootouders standaard het recht om hun kleinkinderen te zien, in Nederland niet. Kan ze de Belgische wet gebruiken als ik Nederlandse ben en niet in België woon?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 24 nov 2020 02:09

Als u EN uw kinderen geen Belgische onderdanen zijn , valt noch u , noch uw kinderen onder de Belgische wetgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 nov 2020 18:54

Behalve als u met de kinderen in BE woont EN uw echtgenoot ook niet een nationaliteit heeft waar de grootouders dat kunnen vragen. En u moet dan ook nog eens voor zorgen dat uw kind geen dubbele nationaliteit heeft vb Amerikaanse of Marokkaanse.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”