Domicilie vs referentieadres vs uitschrijven

Siegfried Verheijke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie vs referentieadres vs uitschrijven

#1 , 22 jun 2020 15:08

Ik ben een Belg met een diplomatiek paspoort, en woon en werk voor de Vlaamse overheid buiten Europa. Mijn (redelijk nieuwe) gezin bestaat uit mijn vrouw (Hongkong Chinese), mijn twee Belgische kinderen, en mijn stiefzoon (Amerikaanse en Hongkong Chinese nationaliteit).

Ik ontvang kinderbijslag in Vlaanderen voor mijn twee Belgische kinderen, en wacht op dit moment op antwoord van de desbetreffende Vlaamse instelling of ik voor mijn stiefzoon ook het recht heb op kinderbijslag (hij is gedomicilieerd in Chili).

Ik geniet van de ziekteverzekering die wordt gegeven door mijn werkgever (onder meer DOSZ) voor mezelf, mijn vrouw en mijn twee Belgische kinderen.

Op termijn is het de bedoeling dat mijn vrouw de Belgische nationaliteit aanvraagt (niet mijn stiefzoon).

Probleemstelling:
Mijn Belgisch domicilieadres is op dit moment bij mijn ouders. Dit is niet langer mogelijk en ik moet dit veranderen.

Mijn vraag is wat ik het best kan doen:
1) Veranderen van domicilie. Ik zou het adres van mijn flat in Brussel kunnen gebruiken. Maar deze wordt verhuurd aan een EU onderdaan. Wat voor een invloed heeft dit op deze persoon?
2) Enkel een referentieadres behouden. Echter, ik heb geen familieleden die in staat zijn om dat op hun adres te doen. Ik zou dit eventueel aan een kennis kunnen vragen. Hierdoor is het waarschijnlijk onmogelijk om de procedure van nationaliteitsaanvraag voor mijn vrouw op te starten, klopt dat?
3) Mij uitschrijven in België en inschrijven op de Belgische ambassade op mijn post.

Welke gevolgen voor mijn belastingen, kinderbijslag en ziekteverzekering heeft deze laatste optie?

Dank en vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 22 jun 2020 17:35

Waar bent u woonachtig?

berenod
Berichten: 942

#3 , 22 jun 2020 18:11

Vreemde vragen, vooral voor een diplomaat waar normaal alles voor geregeld wordt.
DOSZ bestaat al sinds mei 2014 niet meer.
Sindsdien heeft het een tijdje DIBISS geweest om dan sinds 2017 ergens bij de RSZ terecht te komen onder de naam "Overzeese sociale zekerheid".

Behoudens speciale regelingen voor diplomaten was het destijds niet mogelijk van onder de DOSZ verzekerd te zijn tenzij je effectief in het buitenland woonde en ingeschreven waart.
Was je in België gedomicilieerd dan viel je onder het Belgisch gewone sociale zekerheidssysteem.

In het kort, je hebt een wettelijke verplichting van je domicilie daar te zetten waar je effectief verblijft.
Er zijn uitzonderingen voor sommige gevallen, als je afwezigheid uit België minder dan 1 jaar is, kan je inderdaad hier gedomicilieerd blijven onder voorwaarde dat je je afwezigheid gaat melden aan je bevolkingsdienst.

Om eerlijk te zijn, als diplomaat werkende voor de Vlaamse overheid in het buitenland zou ik denken dat je diensten tot je beschikking hebt die zulke zaken voor je regelen/uitzoeken?

Ik twijfel of je hier de correcte info voor jou specifieke situatie als diplomaat gaat terugvinden, ik vermoed dat er voor jullie andere regels zijn, het is al een doolhof voor personen op een gewoon paspoort!
Heb zelf 20 jaar in Azië gewoond en gewerkt, dus wel wat ervaring mee, maar spijtig genoeg niet als diplomaat...

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”