Oranje Kaart / Reizen buiten EU

berenod
Berichten: 942

Re: Oranje Kaart / Reizen buiten EU

#16 , 25 feb 2020 10:04

Beste Franciscus, ik kan dat moeilijk een visum noemen. Het is gewoon het recht op 3 maanden verblijf in gelijk welk schengenland. Hier hoefde ook geen aanvraag voor gedaan te worden. Mijn vrouw kon komen en gaan naar België wanneer ze wou zolang de 90 dagen regel niet overtreden is maar wat nu met de gezinshereniging wel het geval is. Dus om te trouwen moest geen visum aangevraagd worden, zij kon gewoon vrij reizen naar hier zolang ze maar terug vertrok na maximum 3 maanden.
Het probleem is dat de interpretatie van die speciale regeling exact dat is.
Je vertrekt vanuit je thuisland naar België (of eender welk Schengenland) met de verplichting van na 90 dagen weer uit de Schengenzone terug weg te zijn en dat je naar hier komt met doelstelling toerisme, zakelijk bezoek of educationeel bezoek. Werken mag bijvoorbeeld ook niet!
Of je er een visum voor nodig hebt of niet doet er niet toe, dat is nu eenmaal de verplichting.
Kom je voor andere doelstellingen (werk, huwelijk, gezinshereniging indien reeds gehuwd, ...) dan ben je wel visumplichtig!

Een voorbeeldje van bijvoorbeeld de website van de ambassade in België voor Servië, een van de Europese landen die reizen naar Schengenlanden toelaten zonder visum.
Since December 19th, 2009 citizens of Serbia and Montenegro are no longer obliged to apply for a short stay visa when traveling to the Schengen zone. Serbian citizens who are in possession of a biometric passport are now every six months (180 days) allowed to freely travel to Schengen countries for a short stay up to 90 days, and this for tourist, business, or educational purposes.
M.a.w. wanneer je de kleine lettertjes opzoekt zie je dat er wel degelijk regeltjes en beperkingen zijn aan die visumvrije reizen!

Door hier te huwen en gezinshereniging aan te vragen breek je die regel van na 90 dagen terug te gaan, het is eigenlijk een rommeltje van lokale en Europese/Schengen wetgevingen waardoor je via huwelijk en verkrijgen A-kaart na aanvraag gezinshereniging, de wetgeving van terug te moeten keren na 90 dagen kan op zijn minst tijdelijk "legaal omzeilen" (of permanent indien gezinshereniging goedgekeurd).

Net zoals je in België als zelfstandige een bepaalde kost mag inbrengen voor de RSZ, ook na controle geaccepteerd, maar dat diezelfde kost dan geweigerd wordt door de fiscus. Legaal voor de ene overheidsinstantie, tegelijkertijd illegaal voor de andere! Welkom in België!

Personen van zulke landen als waar je partner vandaan komt kunnen (en moeten) effectief een visum type C met doelstelling tot huwelijk aanvragen op de Belgische ambassade of diplomatische post in hun thuisland, wat wel de correcte procedure zou zijn.

En dat weten ze bij de dienst gezinshereniging, dat wanneer je dit visum niet hebt aangevraagd, die eerste controles door het ambassade personeel betreffende jullie relatie nooit gebeurd zijn!
Bij die controle op een ambassade wordt er trouwens een interview afgenomen van je partner, door personeel van de ambassade (niet het Belgisch personeel, het lokaal personeel) waardoor een véél betere inschatting gemaakt kan worden van die buitenlandse partner en zijn/haar doelstellingen (met name het risico dat het een "economische/immigratie-praktische" relatie is eerder dan een amoureuze!

Dus daar waar je langs de ene kant niet noodzakelijk iets illegaals hebt gedaan, je partner is hier niet illegaal op dit ogenblik, heeft je partner wel een binnenweg genomen door niet met het correcte visum naar hier te komen waardoor in eerste instantie de procedure een pak eenvoudiger lijkt, maar als consequentie het risico van een afgewezen gezinshereniging een stuk hoger ligt!

En spijtig genoeg in 75% of meer van de gevallen gebeurt dit niet met voorbedachten rade, maar door "onschuldige" onwetendheid, of eigenlijk nog veel erger gebeurt dit vele malen door het ontvangen van foutieve informatie gegeven door ambtenaren hier in België (meestal op gemeentebesturen) omdat ze gewoonweg niet op de hoogte zijn van de correcte wetgeving betreffende visums en immigratie!

Er zij trouwens gemeentebesturen die zulke personen weigeren te huwen tenzij de niet Schengen partner in het bezit is van een correct visum. Spijtig genoeg hier ook weer is dit zuiver een "lokale" interpretatie van dit al dan niet toe te laten. Huwelijken zijn een lokale materie en blijkbaar niet een federale!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 feb 2020 21:02

Bedankt voor uw uitgebreid antwoord Berenod.

Tja in dat geval begrijp ik echt niet waarom de gemeente hier gezegd heeft dat dit allemaal OK was om te trouwen op toeristenvisum alhoewel de gemeente wel gewaarschuwd heeft dat een 6 maanden onderzoek van het parket een mogelijkheid was. We hebben dit onderzoek uiteindelijk niet gehad. Wel zijn we samen geinterviewd geweest op het gemeentehuis door een ambtenaar voor een 15 tal minuten.

Ik vraag me nog steeds af wat er zal gebeuren indien mijn echtgenote terug moet keren en verplicht moet stoppen in een ander schengenland. Zal zij nog ooit kunnen terugkeren naar België of zal ze in het transit schengenland meteen op een zwarte lijst staan en niet meer doorgeraken de volgende keer?

Er werd ons ook gezegd dat indien gezinshereniging geweigerd word dit moet gestaafd worden met geldige redenen van DVZ. Dus het feit dat dit visum C nooit aangevraagd geweest is zou dan kunnen een reden zijn voor weigering?

Bedankt voor het advies


Reclame

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 feb 2020 14:30

Interessante lectuur maar die ene vraag blijft onbeantwoord en vind ik nergens terug. Wat gebeurt er indien de gezinshereniging geweigerd word en persoon moet via een ander schengenland terug naar het land van herkomst? Er is zowieso paspoortcontrole in dat transit schengenland en de 3 maanden regel is overtreden door het 6 maanden verblijf in België voor de gezinshereniging.
Niemand?

berenod
Berichten: 942

#20 , 29 feb 2020 17:03

Interessante lectuur maar die ene vraag blijft onbeantwoord en vind ik nergens terug. Wat gebeurt er indien de gezinshereniging geweigerd word en persoon moet via een ander schengenland terug naar het land van herkomst? Er is zowieso paspoortcontrole in dat transit schengenland en de 3 maanden regel is overtreden door het 6 maanden verblijf in België voor de gezinshereniging.
Niemand?
Is inderdaad ne moeilijke, blijkbaar is inderdaad de laatste grens waar je de Schengen zone verlaat deze waar de paspoortcontrole is.

Moest het zover komen kan je best op de diplomatische post van het land waar de Schengen zone verlaten gaat worden de vraag stellen. Mogelijks mits voorlegging ticket kan je een soort van transitvisum verkrijgen.

Alvast wanneer via Nederland de Schengen zone verlaten wordt best zorgen dat je de puntjes op de i hebt, die mannen van de Marechaussee kunnen er niet mee lachen wanneer er iets niet 100% naar hun zin is (ervaring mee!).

Hopelijk komt het zover niet!

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 feb 2020 20:06

Dank voor uw antwoord Berenod

Dus bij vertrek in Brussel zou je dan bij die immigratiedienst een transitvisum kunnen krijgen? Daar had ik niet aan gedacht maar klinkt wel als de ideale oplossing om zonder probleem door het ander schengenland te geraken. Zal ik eens moeten navragen op de luchthaven van zaventem.

Nee het is via Oostenrijk uit de schengenzone dus geen idee of ze in Oostenrijk even moeilijk zijn als in Nederland maar zou wel eens best kunnen.....

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#22 , 08 mar 2020 17:32

Beste Berenod, ik heb ondertussen antwoord gekregen van DVZ en een transitvisum is niet mogelijk! Dus ze laten je gewoon aan je lot over. Inreisverbod is zeker een mogelijkheid zeiden ze (van 1 tot 3 jaar) aan grens van ander schengenland. In Belgie zou het geen probleem zijn.

Een nieuw probleem in mijn situatie : mijn vrouw is onverwacht zwanger. Dit was totaal niet gepland. Ik wil dat kind liever niet maar zijn wel. Nu weet ik helemaal niet meer wat doen indien gezinshereniging geweigerd word.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 mar 2020 18:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”