Oranje Kaart / Reizen buiten EU

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Oranje Kaart / Reizen buiten EU

#1 , 16 feb 2020 19:22

Is er soms iemand die weet of je met een oranje kaart vanuit België naar de VS kan vliegen en terug (7 dagen)? De persoon heeft een geldig visum voor de VS maar enkel die oranje kaart voor België (zit in procedure gezinshereniging). Er word hier veel tegenstrijdige informatie over teruggevonden op internet. Hartelijk dank voor eventuele reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 16 feb 2020 20:24

Je kan geen visum hebben zonder geldig paspoort en zonder geldig paspoort kom je de VS niet in, hoef je zelfs niet aan te denken.

Belgische documenten hebben als toegangsdocument voor een niet-Belg geen onmiddellijke betekenis.

Wel gaat de grenspolitie die persoon een aantal vragen stellen. Als de vraag "waar woon je?" komt en je antwoordt België dan is de kans groot dat de volgende vraag is om een identiteitskaart te tonen om dat ook te staven. Kan je die niet tonen dan krijg je waarschijnlijk weer een bijkomende vraag "waarom je die niet hebt". Hoe minder overtuigend al die antwoorden zijn, hoe langer je daar aan dat loket staat.

Je brengt die dus best mee.

Fons54
Berichten: 445

#3 , 17 feb 2020 08:02

Je kan geen visum hebben zonder geldig paspoort en zonder geldig paspoort kom je de VS niet in, hoef je zelfs niet aan te denken.

Belgische documenten hebben als toegangsdocument voor een niet-Belg geen onmiddellijke betekenis.

Wel gaat de grenspolitie die persoon een aantal vragen stellen. Als de vraag "waar woon je?" komt en je antwoordt België dan is de kans groot dat de volgende vraag is om een identiteitskaart te tonen om dat ook te staven. Kan je die niet tonen dan krijg je waarschijnlijk weer een bijkomende vraag "waarom je die niet hebt". Hoe minder overtuigend al die antwoorden zijn, hoe langer je daar aan dat loket staat.

Je brengt die dus best mee.
Hij heeft waarschijnlijk een VS visum in zijn reispas van oorsprong en heeft een BE oranje kaart. Dat kan perfect. Ik zou navraag doen bij de VS ambassade voor de zekerheid.

Reclame

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2020 09:36

Bedankt voor jullie reacties en ja, de persoon heeft een VS visum in zijn reispas maar heeft voor België momenteel enkel die oranje kaart. Ik veronderstel ook dat vliegen vanuit Brussel naar de VS in principe geen probleem vormt maar maakte me meer zorgen over het terugvliegen van de VS naar Brussel want geen idee wat ze dan zeggen als je België terug binnenkomt met een oranje kaart. De reispas (niet-Belgisch) is wel geldig maar de 90/180 regel van visum vrij schengenverblijf is natuurlijk overschreden door de procedure gezinshereniging. De oranje kaart is uiteraard wel nog geldig. Een beetje moeilijk allemaal.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 17 feb 2020 10:22

Die verwarring ontstaat door het verschil in gebruik van de terminologie. Voor velen verwijst een paspoort enkel naar dit "boekje" (reispas) wat je gebruikt om buiten de EU te reizen. Hetgeen jij en ik in je portefeuille hebben zitten is een identiteitskaart geen paspoort. Onlangs was er hierover nog een stevig debat op deze site.

Of die persoon terug Belgie binnen kan zonder die oranje identiteitskaartkaart durf ik niet 100% zeggen. Denk dat de brief die je hebt gekregen met de vraag tot gezinshereniging ook geldig is. Dit vraag je best op de gemeente. Heeft immers niets te maken met de ambassade.

Geldig paspoort (reispas) sowieso, ook Belgen trouwens. Het is een misverstand dat je als Belg de EU binnen kan vanuit de VS met enkel een identiteitskaart.


daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2020 00:17

Jazeker Francisus maar doordat je terug de Schengen zone in moet na terugvlucht VS (en de schengen 90/180 regel overschreden is door de procedure gezinshereniging die al 120 dagen bezig is) vroeg ik me toch af of je bij het terugkeren naar België geen problemen zou hebben om enkel die oranje kaart voor te leggen. Want het paspoort van het vaderland is uiteraard geldig maar de 90/180 visumvrij reizen periode in schengenzone is overschreden. En je paspoort word altijd in de computer gelezen aan de douane dus zullen ze ook zien dat die periode overschreden is. Vandaar dat die oranje kaart dan het enige geldig document is om België terug binnen te komen. Vandaar dat ik die vraag stelde

berenod
Berichten: 942

#8 , 18 feb 2020 07:16

Niet toegelaten!

Een oranje kaart (officieel noemt dit een Attest van immatriculatie of model A of AI)geeft je géén recht om België mee binnen te komen, enkel om hier mee te blijven.
Een attest van immatriculatie, aankomstverklaring of bijlage 35 is niet voldoende om België terug binnen te komen, tenzij u een visum of terugkeervisum hebt.
Bron: https://stad.gent/nl/burgerzaken/migrat ... -niet-belg

Dus, indien geen multiple-entry visum dat nog geldig is kan je niet terugkeren met enkel de oranje kaart.
Je moet minimum een elektronische kaart hebben (meestal een F-kaart).

Zonder die F-kaart gaan ze de derdelander in Amerika bij haar terugkomst zelfs niet op het vliegtuig laten stappen! Het is de plicht van de vliegtuigmaatschappij van na te kijken of je een geldige verblijfstitel hebt voor het land van bestemming.

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2020 13:45

Beste Berenod, dank voor uw informatie. Kan u ook vertellen wat er dan zal gebeuren voor de heenvlucht van België naar de VS? Hier zal ook de oranje kaart getoond moeten worden op de luchthaven in Brussel. Zal de luchthaven in Brussel de persoon in kwestie dan naar de VS laten vliegen na het tonen van de oranjekaart (en paspoort met VS visum uiteraard)?

Ik vraag me eigenlijk af of je tijdens een procedure gezinsheriniging in België bijvoorbeeld een visum voor een ander schengenland zou kunnen verkrijgen (Nederland bijvoorbeeld) en op die manier dan terugkomen van de VS naar Nederland en nadien met de trein naar België.

Dank voor de reacties

berenod
Berichten: 942

#10 , 23 feb 2020 10:43

Beste Berenod, dank voor uw informatie. Kan u ook vertellen wat er dan zal gebeuren voor de heenvlucht van België naar de VS? Hier zal ook de oranje kaart getoond moeten worden op de luchthaven in Brussel. Zal de luchthaven in Brussel de persoon in kwestie dan naar de VS laten vliegen na het tonen van de oranjekaart (en paspoort met VS visum uiteraard)?

Ik vraag me eigenlijk af of je tijdens een procedure gezinsheriniging in België bijvoorbeeld een visum voor een ander schengenland zou kunnen verkrijgen (Nederland bijvoorbeeld) en op die manier dan terugkomen van de VS naar Nederland en nadien met de trein naar België.

Dank voor de reacties
Moeilijke vraag, hangt een beetje af wat de eisen zijn die het IATA systeem op het scherm aan de check-in (of gate) laat zien. Dit is een automatisch systeem dat laat zien wat de eisen zijn in functie van nationaliteit reiziger, type visum en wat voor ticket deze reiziger bezit.

Indien het een ticket is met een vlucht naar de VS en daarna een vlucht naar het thuisland van de reiziger, dan mag die 100% zeker vliegen.
Bijna altijd is de eis bij een visum type toerisme dat er een heen en terug vlucht bevestigd is!

Maar in deze specifieke situatie, wanneer de terugvlucht naar België is, waar de persoon bij de terugkomst geen toegang gaat krijgen, is de kans groot dat deze überhaupt niet mag vertrekken.

Een Schengen visum voor een ander land aanvragen vanuit een Schengen land zal sowieso niet mogelijk zijn.

Er wordt eenvoudigweg verwacht dat die persoon België niet verlaat tijdens de procedure gezinshereniging.
In geval van dringende en uitzonderlijke reden kan men wel een terugkeervisum verkrijgen, maar die reden moet bewezen worden (en aanvaard) door de dienst gezinshereniging.
Waar een terugkeervisum aanvragen?

De aanvraag moet worden ingediend bij de Belgische diplomatieke of consulaire post die bevoegd is voor de woonplaats.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de vreemdeling die België om een dringende reden moet verlaten aan de dienst Gezinshereniging een terugkeervisum vragen vooraleer hij vertrekt, en dit per fax (02 274 66 56) of per mail (gh.secretariaat[at]ibz.fgov.be).

Hij moet een bewijs dat hij België om een dringende en uitzonderlijke reden moet verlaten toevoegen aan zijn aanvraag (bv. zakenreis, overlijden of ziekte van een naast familielid...).

Opgelet: achterstand in het kader van de verlenging van een verblijfstitel wordt niet als een dringende en uitzonderlijke reden beschouwd.

Indien de Dienst Vreemdelingenzaken erkent dat de vreemdeling een dringende en uitzonderlijke reden heeft om België vóór het einde van de procedure te verlaten en dat de voorwaarden van een gezinshereniging vervuld zijn, machtigt hij de FOD Buitenlandse Zaken om een terugkeervisum (visum D) af te geven.

Adres van de FOD Buitenlandse Zaken: Karmelietenstraat 27 te 1000 Brussel (metro : Naamsepoort) - Openingsuren van maandag tot vrijdag : 9.30 u – 11.30 - No cash.

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 feb 2020 00:42

Dank voor de waardevolle informatie Berenod.

Het blijft onbegrijpelijk voor mij waarom iemand tijdens de gezinshereniging hier mag blijven, alle rechten krijgt, het leven hier gewoon raakt en nadien eventueel het land uitgezet word en alles terug afnemen. Ze zouden tijdens de procedure de persoon in kwestie in het land van herkomst moeten laten en pas na de beslissing gevallen is laten overkomen naar België en hun die rechten geven.

Dat terugkeervisum is uiteraard een optie maar voor een plezierreis (die men kan bewijzen met vlucht heen en terug) zullen ze dit niet toestaan denk ik. Vlucht uitstellen blijft mogelijk maar dan moet er een serieuze opleg betaald worden voor wijziging van datums.

Wat ik u ook wou vragen is het volgende : indien de gezinshereniging geweigerd word moet de persoon terug naar het land van herkomst. Welnu, er is geen rechstreekse vlucht vanuit Brussel voor die persoon dus verplicht om een tussenlanding te maken in een ander Schengenland. Wat gebeurt er ginder dan tijdens de paspoortcontrole? De persoon in kwestie is dan illegaal in dat Schengenland maar door het feit dat er geen keuze was en 6 maanden in België moest blijven voor de procedure gezinshereniging vraag ik me af wat ze in dat ander Schengenland dan zullen zeggen. Dat de persoon in hun computer komt als illegaal of overtreder van de schengenregels? Of kunnen ze ook in andere schengenlanden zien dat die persoon net een procedure gezinshereniging achter de rug heeft van 6 maanden die geweigerd is?

Hartelijk dank voor reacties

berenod
Berichten: 942

#12 , 24 feb 2020 07:57

Dank voor de waardevolle informatie Berenod.

Het blijft onbegrijpelijk voor mij waarom iemand tijdens de gezinshereniging hier mag blijven, alle rechten krijgt, het leven hier gewoon raakt en nadien eventueel het land uitgezet word en alles terug afnemen. Ze zouden tijdens de procedure de persoon in kwestie in het land van herkomst moeten laten en pas na de beslissing gevallen is laten overkomen naar België en hun die rechten geven.

Dat terugkeervisum is uiteraard een optie maar voor een plezierreis (die men kan bewijzen met vlucht heen en terug) zullen ze dit niet toestaan denk ik. Vlucht uitstellen blijft mogelijk maar dan moet er een serieuze opleg betaald worden voor wijziging van datums.

Wat ik u ook wou vragen is het volgende : indien de gezinshereniging geweigerd word moet de persoon terug naar het land van herkomst. Welnu, er is geen rechstreekse vlucht vanuit Brussel voor die persoon dus verplicht om een tussenlanding te maken in een ander Schengenland. Wat gebeurt er ginder dan tijdens de paspoortcontrole? De persoon in kwestie is dan illegaal in dat Schengenland maar door het feit dat er geen keuze was en 6 maanden in België moest blijven voor de procedure gezinshereniging vraag ik me af wat ze in dat ander Schengenland dan zullen zeggen. Dat de persoon in hun computer komt als illegaal of overtreder van de schengenregels? Of kunnen ze ook in andere schengenlanden zien dat die persoon net een procedure gezinshereniging achter de rug heeft van 6 maanden die geweigerd is?

Hartelijk dank voor reacties
Ikzelf heb ook een procedure gezinshereniging gedaan, maar bij mij was mijn echtgenote de hele tijd in het buitenland, zij kreeg haar visum type D gezinshereniging pas nadat alles was goedgekeurd.
Bij aankomst in België had zij dan ook 3 weken later haar F-kaart op zak.
In uw geval is het ofwel huwelijk in België ofwel gezinshereniging gebaseerd op samenwonen, een procedure die inderdaad het risico inhoudt dat het hier afgekeurd wordt nadat de partner al een hele tijd hier is.
Werd me voor die reden trouwens afgeraden.
De enige mensen die hier wat gediscrimineerd worden zijn deze in de same sex relaties, maar dit heeft dan niets met de Belgische wetgeving te maken maar voornamelijk omdat in het land van herkomst van de niet Europeaan geen same sex huwelijken mogelijk zijn.
Die hebben inderdaad enkel en alleen de mogelijkheid om de partner eerst naar hier te halen en dan pas voor huwelijk/samenwoonst te gaan gevolgd door gezinshereniging.
Maar normaal gezien gaan de meeste diplomatische posten al een deftig onderzoek doen naar uw relatie alvorens ze het visum type C met oog op huwelijk of samenwoonst goedkeuren, en is het risico op afkeuren gezinshereniging relatief beperkt indien u eerlijk geweest bij tijdens de aanvraag van het visum.
Zij weten ook wel de impact die een afgekeurde gezinshereniging op mensen kan hebben en delen dit type visum zeker niet zonder nadenken uit.

Natuurlijk zijn er ook degenen die een partner met een gewoon visum type-C toerisme laten afkomen en dan de hele boel hier in gang steken, maar het zijn zij die het systeem misbruiken (dit visum dient daar niet voor, je hebt bij aanvraag net moeten bewijzen dat de reiziger bij het verstrijken van het visum terug gaat naar zijn/haar thuisland) en daar dan ook een (enorm) veel hoger risico hebben dat de gezinshereniging afgekeurd wordt.

Indien toch afgekeurd en ze moet een niet rechtstreekse vlucht nemen is dit geen probleem, zij vertrekt in Brussel voor een vlucht naar een ander Schengenland, waar zij in transitzone blijft wanneer ze wacht op de aansluitende vlucht naar het thuisland. Je verlaat de Schengen zone in Brussel, waar je de "departed" stempel in je paspoort krijgt.
Ze kan inderdaad niet met gewoon openbaar vervoer naar bv Schiphol om van daar te vertrekken, dit zal met het vliegtuig moeten!

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 feb 2020 15:05

Bedankt voor de informatie Berenod. In mijn geval is het uiteraard anders. Mijn echtgenote komt uit een land waar ze zonder visum kan reizen in de schengenzone als toerist voor 90 dagen.
Wij zijn al gehuwd in België dus wachten nu op de beslissing voor gezinshereniging.
Versta ik u goed dat doordat ons huwelijk al goedgekeurd was er een sterkere kans is dat de gezinshereniging ook goedgekeurd word? Of maakt dit niet uit?

Maar over het verlaten van de schengenzone ben ik wat verward. Mijn vrouw heeft al verschillende vluchten vanuit Brussel naar haar thuisland genomen en ze vliegt dan met een stopover door een ander schengenland maar zij heeft nog nooit (zoals u schreef) een stempel in Brussel gekregen. Ze krijgt steeds haar stempel in het 2e schengen of transitland vooraleer de schengenzone te verlaten. Dus dat is voor mij nog steeds onduidelijk want indien gezinshereniging geweigerd en ze krijgt geen stempel in Brussel, wat zal er dan gebeuren in het transit schengenland met haar 6 maanden verblijf in België die de overschrijding van haar visumvrije schengenvoorwaarden betekent?

Hartelijk dank voor uw hulp

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 24 feb 2020 17:34

Maar ze is dus als toerist binnengekomen blijkbaar en dat is al een probleem want met een toeristenvisum kan men geen gezinshereniging doen. Dat was ook het geval in dit voorbeeld: een Fransman uit Nieuw-Caledonië.
Gelet op speciaal statuut geeft dat wel toegang tot Frankrijk maar niet mag verblijven in de andere Schengenlanden zelfs niet na huwelijk in Frankrijk kan betrokkene met zijn BE echtgenote in BE komen wonen en is door politie in opdracht DVZ opgehaald en uitgewezen (opgepakt opgesloten en uitgewezen)
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... E81xUPpo46

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 feb 2020 00:38

Beste Franciscus, ik kan dat moeilijk een visum noemen. Het is gewoon het recht op 3 maanden verblijf in gelijk welk schengenland. Hier hoefde ook geen aanvraag voor gedaan te worden. Mijn vrouw kon komen en gaan naar België wanneer ze wou zolang de 90 dagen regel niet overtreden is maar wat nu met de gezinshereniging wel het geval is. Dus om te trouwen moest geen visum aangevraagd worden, zij kon gewoon vrij reizen naar hier zolang ze maar terug vertrok na maximum 3 maanden.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”