Buitenlandse partner

Sabrina_Ch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse partner

#1 , 12 jan 2020 19:18

Hallo

Ik ben op zoek naar een oplossing om samen met mijn vriend naar België te komen wonen. Ik doe iets meer dan 3 jaar vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika en heb daar iets meer dan 2 jaar geleden iemand leren kennen. Ik heb nog een jaar en 3 maanden op mijn visum en had dan graag samen met mijn vriend naar België gekomen.

Overal lees ik dat ik moet kunnen aantonen dat ik voldoende inkomsten heb om hem te kunnen opvangen. Sinds ik enige tijd in Zuid-Afrika ben geweest heb ik geen werk meer en dus ook geen inkomen. Wij kunnen wel bij mijn ouders intrekken om zo geld uit te sparen en onmiddellijk op zoek te gaan naar werk. Verder kan ik deze tijd ook overbruggen doordat ik nog steeds kan stempelen, (voldoende jaren gewerkt voor ik naar Zuid-Afrika vertrok) maar heb ik ook een appeltje voor de dorst opzij staan.
Zou dit voldoende zijn?

Kunnen jullie mij tips geven hoe we dit best aanpakken, misschien is er een andere weg die we moeten nemen, ... we zitten een beetje vast.

Alvast bedankt!

Sabrina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 12 jan 2020 20:36

Indien je vriend zelf niet kapitaalkrachtig is zal jij inderdaad een inkomen (en geschikte woonst) moeten hebben om hem te kunnen laten overkomen.
Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde gedaan (echtgenote uit een Aziatisch land waar ikzelf lang gewoond en gewerkt heb).

Eerst zelf naar België teruggekomen, gaan werken, appartement gehuurd en een maand of 8 later (dus voldoende loonfiches) de, toen nog vriendin, laten afkomen voor één maand op een C-visum kort verblijf, vlak daarna in haar thuisland gehuwd en dan onmiddellijk opgevolgd door een D-visum gezinshereniging.

Spaarcenten worden niet in overweging genomen (of het moest een bedrag zijn waar je kan van rentenieren), men wil echt loonfiches zien.

Voor een c-visum kort verblijf moet je inkomen 1000€ /maand zijn (netto), vermeerderd met 200€/maand per persoon die je uitnodigt. Minimum drie loonfiches, dus na je derde volledige maand loon zou je je vriend de eerste keer kunnen uitnodigen.

Voor een gezinshereniging moet je inkomen minimum 1506€/maand netto zijn, en men vraagt 12 (!) loonfiches, dus een jaar aan het werk.

Indien niet gehuwd en je wenst niet te huwen is er een andere procedure, visum met oogmerk een samenlevingscontract af te sluiten.

Tip, een C-visum kort verblijf mag maximum 90 dagen zijn, maar voor zijn eerste reis een verblijf van minder dan een maand vragen. Onmiddellijk 3 maanden vragen en je verhoogt enorm het risico van afwijzing!

En nu al zeer goed je relatie documenteren, foto's van tripjes, ...

Sabrina_Ch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2020 11:52

Super dankjewel Berenod! Het is fijn om zo snel een antwoord te verkrijgen die wat meer duidelijkheid schept.

Kan je misschien enkel nog meer uitleg geven over je tip?
Wij zijn intussen samen al 2 maal op bezoek gekomen in België en dit was telkens een klein beetje meer dan een maand, met een visum als bezoek/ toerist.
Dan toch als het met oog is op samenwonen maar een maand aanvragen?

Ik geloof dat we intussen ook meer dan genoeg bewijs hebben van onze relatie.
Ik wou dat het ergens makkelijker ging en je de tijd apart niet echt hoefde te doorstaan. Maar als dit is wat we moeten doen ...

Nogmaals bedankt!

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”