Invaliditeit en verhuis naar buitenland binnen Europa

Ebelgium
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Invaliditeit en verhuis naar buitenland binnen Europa

#1 , 26 sep 2019 15:03

Ik ben al een tijdje op zoek naar het antwoord hierop, maar vermits ik overal andere informatie vind is het mij nog steeds niet duidelijk. Ik denk begrepen te hebben dat je geen invaliditeitsuitkering kan blijven ontvangen in het buitenland (Europa) wanneer je er definitief verblijft. Klopt dat? Ik zou heel graag voorgoed verhuizen, maar zonder inkomen is dat natuurlijk niet mogelijk. Ik ben alleenstaand gezinshoofd met een kind ten laste. Indien dit geen mogelijkheid is, kan er dan invaliditeit aangevraagd worden in het nieuwe land? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 sep 2019 15:17

Inkomensvervangende tegemoetkomingen kan je niet langer ontvangen als je definitief in het buitenland verblijft. Je moet hiervoor gedomicilieerd zijn in België en er werkelijk verblijven.
Of je in het nieuwe land een tegemoetkoming kunt krijgen hangt af van de wetgeving van dat land.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2019 16:21

Belgische invaliditeitsuitkeringen (ziekenfonds) zijn exporteerbaar naar het buitenland. Je blijft gerechtigd op invaliditeitsuitkeringen zolang je invalide erkend wordt volgens Belgische normen en maximum tot de wettelijke pensioenleeftijd.

De inkomensvervangende tegemoetkoming (FOD) is niet exporteerbaar indien je definitief in het buitenland verblijft.

De integratie-tegemoetkoming, de ZOZ (vroegere THAB) zijn wel exporteerbaar binnen de EU-EER, zolang je voor gezondheidszorgen in België verzekerd blijft.

Zie art. 70 en bijlage X van de VO 883/2004, non-contributieve uitkeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

COH
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2019 17:35

Hallo,

mijn echtgenoot is 3 maanden geleden naar Spanje vertrokken, ikzelf heb vakantie aangevraagd bij mijn ziekenfonds.
Mijn echtgenoot zou in Spanje verder zijn zelfstandige activiteit willen verder zetten.
Ik zie in jullie opmerkingen dat invaliditeitsuitkering overgedragen kan worden naar het buitenland.
Hoe gebeurt de aanvraag? Neemt dit veel tijd in beslag vooralleer men de goedkeuring krijgt? Kan deze geweigerd worden?

Bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2019 22:23

COH,

Gelieve een apart topic op te starten, zodat er verwarring komt in de antwoorden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”