Co- ouderschap, voogdij, en internationale ontvoeringen

jmatthys
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Co- ouderschap, voogdij, en internationale ontvoeringen

#1 , 13 jun 2019 11:56

Beste,

Ik had graag geweten of er in het volgende scenario sprake is van internationale ontvoering, en welke stappen ik eventueel zou kunnen ondernemen om opnieuw herenigd te worden met mijn kinderen:

Vlugge situatieschets: Getrouwd in 2007, gescheiden in Juni 2018. 2 kinderen, geboren in 2008, en in 2011. Beide kinderen en beide ouders hebben dubbele nationaliteit: België en Rwanda.
Tot Augustus 2016 officieel woonachtig ( sind 2012) in Knokke Heist, maar in praktijk woonachtig in het buitenland, sinds 2014 in Kenia ( Nairobi).
Sinds Augustus 2016 officieel ingeschreven in Nairobi bij de Belgische Ambassade ( ook al voordien, tussen 2008 en 2012).

Tot Augustus 2018 hadden de kinderen en ik een officiële verblijfsvergunning in Kenia, wegens mijn werk (ik werk als humanitair), maar sindsdien hebben we geen geldige verblijfsvergunning meer maar verblijven we hier op onze Rwandese paspoorten (dat is redelijk eenvoudig en er is geen nood aan visa, maar betekent geen residentie volgens de Keniaanse wet).

Sinds Augustus 2018 verwikkeld in een rechtszaak in Kenia over hoederecht, vermits ik wilde terugkeren naar België met de kinderen, omdat ik hier geen werk meer had ( en leven is hier duur). Ik was echter gewaarschuwd dat ik niet met de kinderen kon vertrekken zonder toestemming van de andere ouder, ook al zijn de kinderen hier geen resident. Daarom rechtszaak, om met de kinderen te kunnen vertrekken.

In maart 2019 vertrokken voor een kort contract met mijn werkgever naar Congo, en heb de kinderen bij de moeder gelaten ( ik had al 6 maanden niet meer gewerkt en nood aan geld). Tijdens deze periode gaf ik de moeder ook ondehoudsgeld voor de kinderen en zijn was op de hoogte gesteld van mijn verblijf in het buitenland.

Op 2 mei ontdek ik dat de moeder de kinderen heeft meegenomen naar Kigali, Rwanda, zonder me hier op voorhand over in te lichten, noch mijn toestemming te vragen. Ze verbreekt ook alle contact, tenzij e-mail, en laat me weten dat ik maar naar Kigali moet komen als ik de kinderen wil zien.

Ik kort mijn contract in en vertrek naar Kenia ( eerst) en vervolgens naar Kigali om de zaak uit te klaren. De moeder beperkt het contact met de kinderen, (o.m. door de smartphone die ik aan mijn zoon had gegeven om contact te houden weg te nemen van de kinderen), en beperkt ook de mogelijkheden om de kinderen te ontmoeten in Kigali.

Ik protesteer en vraag haar de kinderen aan mij te overhandigen en te laten terugkeren naar Nairobi om er opnieuw school te gaan lopen ( in Kigali gaan de kinderen niet naar school!!)

De uitspraak in Kenia is nog niet gebeurd, maar volgens mijn weten is dit in alle geval, naar Belgisch recht, een ontvoering van de kinderen, niet?

Sinds twee weken heeft de moeder nu ook alle contact tussen mij en de kinderen verbroken, en ben ik niet meer zeker over hun verblijfplaats, al vermoed ik dat ze nog steeds in Kigali zijn.

Wat kan ik doen om opnieuw het contact met mijn kinderen te bekomen, en hoe kan ik mijn ouderlijk geag over de kinderen terug hersteld zien?

Hartelijk dank,
X

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding