Buitenlandse stage. Domicilie?

leenderh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse stage. Domicilie?

#1 , 08 jun 2019 17:08

Hallo iedereen,

Eerst en vooral dank jullie, om hier jullie tijd en kennis in te steken.

Mijn situatie is als volgt:
Ik moet in het kader van mijn studie een stage afleggen. Dit is allemaal heel snel gegaan, en moet volgende week al in Zwitserland staan. Aangezien ik een goed salaris krijg (+- 2200 euro), verlies ik het recht op kindergeld en wordt ik niet meer als ten laste gezien bij mijn ouders voor de duur van de stage. Na afloop van de stage kom ik terug en hervat ik mijn studie, waardoor ik weer recht heb op kindergeld en ook weer ten laste ben van mijn ouders. Door het dubbel belastingsverdrag, wordt ik vrijgesteld van het betalen van belastingen in België. Ik moet echter wél gemeentebelasting betalen in de stad waar ik gedomicilieerd sta (bij mijn ouders). Dit is 7% op het loon dat ik verdien. Aangezien ik ook gemeentebelasting zal betalen in Zwitserland, vroeg ik me dus af of ik onder de gemeentebelasting in België uit kan.

Nu is mijn vraag:
Als ik mijn domicilie in mijn stad schrap vóór de aanvang van de stage, en opnieuw inschrijf ná afloop van de stage, omzeil ik dan die 7% belasting? En kan ik dan na afloop opnieuw ten laste komen van mijn ouders? Of zijn er andere gevolgen?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Hendrik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 jun 2019 17:17

"Dit is 7% op het loon dat ik verdien"

U vergist zich. Die 7 percent wordt niet berekend op het loon maar wel op de fictieve belasting die je in België op je loon zou betaald hebben. Want het zijn opcentiemen. Het gaat dus over geen groot bedrag....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leenderh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2019 17:55

Achzo, daar heb ik me dan inderdaad in vergist. Dank u voor het verduidelijken. Uit mijn berekeningen kom ik dan inderdaad uit op een lager bedrag.

Weet u toevallig, moest ik me toch uitschrijven en herinschrijven, of dit gevolgen heeft voor het terug ten laste komen van mijn ouders?

Hartelijk dank!

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”