Is de advocaat nalatig in dit geval?

DeserveIT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is de advocaat nalatig in dit geval?

#1 , 14 mar 2019 19:03

Beste leden ik volg dit forum al enkele jaren, maar het is voor het eerst zat ik zelf met een vraag zit.

Een kennis van ons met Franse verblijfsvergunning die we al jaren helpen is in België opgepakt in verband met een misdrijf.
Aangezien ze geen strafblad heeft en de aard van de feiten niet zo zwaar waren, heeft de onderzoeksrechter beslist om de persoon in kwestie vrij te laten tot ze moet voorkomen. Ze heeft enkele dagen moeten doorbrengen in de gevangenis van Gent. Daar heeft ze een documenten gekregen van DVZ(Dienst Vreemdelingenzaken) die ze moest invullen en terugbezorgen. Met dat ze geen Nederlands spreekt, heeft ze dat niet begrepen en dus ook niet ingevuld.

Toen er een besluit kwam van DVZ heeft de advocaat het ook naar mij gestuurd, het viel mij op dat er iets werd gezegd over een terug te bezorgen formulier en ik meldde dit ook aan de advocaat zodat hij ervoor kon kijken.

Hij antwoorden erop dat ik mij geen zorgen moest maken en dat ze over enkele dagen aan de Franse grens zou worden vrijgelaten.(zie link/foto van ons gesprek)

Nu blijkt er dat door de ontbrekende formulier DVZ er van uitgaat dat mevrouw het Belgische grondgebied niet op vrijwillige basis wil verlaten(ze wil dat wel want er wachten twee kleine kinderen op haar) en ze enkele weken(6-7) moet wachten in een gesloten centrum tot Frankrijk haar teruggeleiding accepteert.

Mijn vraag is : kan de advocaat aansprakelijk worden gesteld omdat hij niet heeft gecontroleerd of de brief die voor DVZ bestemd was ook effectief werd ingevuld, zeker met dat ik hem er nog aan herinnerd heb.


Alvast bedankt voor uw tijd en mijn excuses voor eventuele verkeerde gebruik van bepaalde begrippen.

Afbeelding
https://ibb.co/PQNFBcz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2019 04:26

Of de advocaat al dan niet nalatig is zal niets veranderen aan de situatie van uw kennis. Je zou kunnen proberen via een andere advocaat de situatie recht te trekken maar of dit op korte termijn gaat lukken. Kan je niet navragen bij die advocaat of het document werd ingegeven het zou ook ergens kunnen blijven hangen zijn in de administratie...

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”