Leefloon Vriendin

Mr_Storung
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Leefloon Vriendin

#1 , 17 apr 2024 16:46

Hallo,

Mijn vriendin is vluchteling vanuit Oekraine, Ze heeft een leefloon willen aanvragen bij het OCMW.
Hiervoor zegt het OCMW dat ik een deel voor haar kan instaan omdat ze bij me onderdak krijgt.

Ik vind het raar dat ik voor haar moet instaan, zeker omdat we elkaar nog niet zo lang kennen.
Klopt dit en kunnen we hier iets tegen doen?

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38860

#2 , 17 apr 2024 17:20

U biedt toch onderdak?

LeenW
Berichten: 13047

#3 , 17 apr 2024 17:22

Dat klopt, voor feitelijk samenwonenden kijkt men ook naar het inkomen van de partner.

Reclame

Mr_Storung
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2024 17:51

Maar ze is mijn Partner niet maar een vriendin.
We hebben geen typsiche relatie. ik vind het heel raar de OCMW er vanuit gaat dat ik voor haar financieel wil zorgen.

Thomas Morus
Berichten: 6001
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 17 apr 2024 17:56

Ze kijken enkel of degene die het leefloon aanvraagt alleen woont of samenwoont met andere mensen. Dus met eender wie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2587
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2024 19:24

Hoe zou het OCMW een onderscheid kunnen maken tussen een partner en een gewone vriendin bij feitelijk samenwonenden?

Het is toch niet dat ze in uw slaapkamer komen kijken.

LennieK
Berichten: 1884
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2024 15:31

Jullie wonen samen, en delen dus de kosten. Vandaar dat jouw vriendin geen leefloon krijgt als alleenstaande die effectief alles alleen moet betalen


hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2024 03:14

Het hangt er vanaf als jullie een gezamelijke huishouding voeren of niet.
Je mag feitelijk samenwonen, er zijn tig van mensen die feitelijk samenwonen als co-housing bv.
Wat van tel is, is als je een gezamelijke huishouding voert of niet.

Ooit hielp ik zo eens eens een vriendin die aanschouwd was als een boksbal door haar ex-partner en door die situatie op straat verzeild was. Wat we toen gedaan hadden was een onderhandse overeenkomst opgemaakt waarin stond dat ze haar eigen slaapkamer had etc etc. Die overeenkomst laten registreren op het kadaster. Onder andere dat bewijs gebruikten we voor het OCMW.
Het OCMW mocht trouwens komen controleren (en heeft dat ook gedaan) als er gescheiden slaapkamers waren, als er gescheiden kookeenheden (campingvuurtje) waren, als er een gescheiden frigo was etc. Kortom alles wat op een effectief gescheiden huishouding wees waarbij enkel het toilet gezamelijk was, zowel in de praktijk als op papier vastgelegd (onderhandse overeenkomst etc).

Onderdak bieden, ttz gratis woonst wordt soms door een OCMW gezien als een voordeel en wordt soms verrekend in de berekening van de hoogte van een leefloon. Hiervoor kan de fictieve kadastriële huurprijs gebruikt worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3885
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jun 2024 11:29

U spreekt van mijn vriendin en niet van een vriendin
Het gaat hier om een equivalent leefloon en niet om een leefloon in de strikte zin van het woord. De regels zijn echter omzeggens hetzelfde
Een goede uitleg over het begrip samenwoonst vindt u in de volgende link: https://www.reseau-sam.be/nl/nuttige-in ... menwonende.

Als uw vriendin niet akkoord is met de beslissing van het OCMW kan zij altijd een hoger beroep instellen
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mi-is.be/sites/default/file ... issing.pdf

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jun 2024 20:10

Puur informatief : de regels omtrent leefloon, equivalent leefloon en financiële steun zijn niet hetzelfde al lijken ze heel sterk op mekaar.

Voor leefloon en equivalent leefloon is een sociaal en financieel onderzoek verplicht. Waar 1 van de voorwaarden is dan men behoeftig moet zijn, dat aantoonbaar kan zijn via eerder genoemd onderzoek. Er zijn nog een hoop andere voorwaarden (werkbereid zijn, zijn sociale rechten laten gelden, belg zijn of inwoner van een land van de eu etc etc etc). Equivalent leefloon wordt toegekend is gewoon leefloon niet kan.

Uit heel goede bron weet ik dat bij sommige OCMW's dat onderzoek totaal niet nauwkeurig gebeurd of overdreven gebeurd. De inspectiediensten van de OCMW's spreken kaarten dit aan in hun rapporten. Ik heb al sociale verslagen zien passeren waar er in staat dat de moedertaal Turks is van aanvragers terwijl ze geen woord Turks spreken bv.

Voor financiële steun zijn er vele minder voorwaarden, en wat nog meer is : financiële steun kan het ocmw ten hoogste 1 maand weigeren. (zie art 60 par 3, 3de lid organieke ocmw wetgeving '76). zelfs al is niet voldaan aan andere voorwaarden ! (https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 03942.html)

PS : Recent (april en mei 2024) zijn er een paar nieuwe omzendbrieven geweest omtrent de interpretatie van de voorwaarden van het sociaal & financieel onderzoek waar de elementen van de wetgeving beter toegelicht worden.

Met andere woorden, in theorie zou men ten hoogste 1 maand zonder OCMW inkomen hoeven te zitten. (hoe men het ook bekijkt : aangezien de aanvraagprocedure max 30 dagen zou moeten kunnen duren én een schorsing van eq leefloon ten hoogste 1 maand is)

Marcus Aurelius
Berichten: 3885
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jun 2024 16:42

Ik vermoed de u een lid van het Bijzonder Comité bent of bent geweest.

U doelt waarschijnlijk op de volgende omzendbrieven:


• Omzendbrief over de principes inzake het verzamelen van informatie in het kader van het sociaal onderzoek door de OCMW’s
03/05/2024
Omzendbrieven


• Omzendbrief over de taken toegewezen aan maatschappelijk werkers in OCMW-procedures
29/03/2024
Omzendbrieven

Ik raad u aan om ook de wetgeving en vooral de rechtspraakt erop na te slaan. Ik zou u het werk OCMW-dienstverlening uitgegeven door Die Keure willen aanbevelen.

Tenslotte, maatschappelijke dienstverlening blijft geweigerd zolang het feit dat aanleiding geeft tot de weigering niet opgeheven. Verder moet u ook een onderscheid maken tussen weigering en opschorting.

U heeft gelijk als u stelt dat het niet bijbrengen van gegevens waarover de maatschappelijk werker beschikt of kan beschikken geen reden tot weigering van een tussenkomst van het OCMW kan zijn.

Tenslotte, de KSZ is ook niet altijd à jour en al helemaal niet als het mogelijk buitenlandse inkomsten of bankgegevens betreft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 jun 2024 18:23

Da's een verkeerd vermoeden van je Marcus.
Ik ben geen lid van een BCSD noch er ooit lid van geweest.

Echter, aan de rand van het sociale landschap heb ik als privé persoon die niet professioneel juridisch actief is al tal van keren de spreekwoordelijke zwartgeblakerde patatjes uit de oven mogen halen waar bepaalde OCMW's ver over de schreef gegaan zijn, vandaar dat ik de wetgeving en de mogelijkheden er rond een ietwat ken.

Het boek dat u aanraadt "OCMW dienstverlening" van Die Keure is inderdaad één van de referentiewerken die gebruikt wordt in de rechtspraak rond OCMW materies. Wat ik zelf soms doe is wat vonissen/arresten lezen en wetgeving lezen die met bepaalde van die materie te maken hebben, daarmee komt men al een heel eind.
(da's ook voor andere topic's dan OCMW materie soms wel eens handig)
Los van dat bepaalde boek is Strada Lex en het Belgische staatsblad ook een uitstekende bron van informatie.

De twee door je aangehaalde omzendbrieven zijn idd degene op dewelke ik doel.

Mvg,

Marcus Aurelius
Berichten: 3885
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jun 2024 22:39

Als u geen lid bent, dan overtreedt u grandioos de regels van de GDPR. U mag en kan immers geen toegang hebben tot sociale verslagen gezien het hier om persoonsmaterie gaat. Deze dossiers worden zelfs niet in openbare zitting behandeld. Misschien toch stof tot nadenken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jun 2024 17:31

Tenzij het mijn eigen sociaal verslag was of het sociaal verslag van kennissen is ...

Terug naar “Administratief recht”