Strafwet mbt Territoriale zee

Robbe Beeckaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Strafwet mbt Territoriale zee

#1 , 31 dec 2021 11:23

Beste lezer,

Tijdens mijn opleiding strafrecht heb ik kennisgenomen met diverse bepalingen van strafwet mbt tot de ruimte waar een mogelijks misdrijf gebeurde.
Nu zagen we dat bij scheepvaart/luchtruim ook gekeken wordt in welk(e) territoriale zee/gebied een case gebeurde om te bepalen van welk land de strafwet moet toegepast worden (of beter gezegd waar deze zaak behandeld moet worden). Maar in de praktijk lijkt het me toch zeer lastig voor scheepvaart en luchtruim te bepalen waar een mogelijks misdrijf exact plaatsvond. Stel bij een moordzaak dat restjes van een lichaam ontdekt wordt - dicht bij een grensgebied op zee - in een al hevige staat van ontbinding (dat het lichaam al geruime tijd ronddobbert) en er niet bepaald kan worden dmv stroming etc waar en wanneer het mogelijks misdrijf exact plaatsgevonden heeft. Op welke manier wordt dan bepaald welk land hier gerechtelijke stappen moet in nemen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Met vriendelijke groeten,
Robbe Beeckaert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2021 13:50

Daarvoor dient het onderzoek. Het land waartoe de plaats behoort waar het lichaam gevonden werd, zal het onderzoek starten en de omliggende gebieden contacteren

LeenW
Berichten: 12770

#3 , 31 dec 2021 13:56

Ik kan u de serie "The Bridge" aanraden voor een gelijkaardige problematiek, en omdat het een goede serie is.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2021 15:53

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Robbe Beeckaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2021 16:41

Daarvoor dient het onderzoek. Het land waartoe de plaats behoort waar het lichaam gevonden werd, zal het onderzoek starten en de omliggende gebieden contacteren
Dat lijkt me de facto niet altijd zo makkelijk te bepalen. Stel bv een lichaam van een Belg wordt gevonden in een stuk zee dicht bij een strand van het VK. Hoe wordt dan bepaald wie het onderzoek instelt (VK, want zij vinden het lichaam of België, Art. 4 Sw. (passief personaliteitsbeginsel)? Hoe gaan ze hier in de praktijk mee om?

Robbe Beeckaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2021 16:41

Ik kan u de serie "The Bridge" aanraden voor een gelijkaardige problematiek, en omdat het een goede serie is.
Bedankt voor de tip!

Robbe Beeckaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2021 16:42


nicky54
Berichten: 218

#8 , 31 dec 2021 17:46

U kunt altijd terecht bij de Scheepvaartpolitie Ooostende, Zeebrugge, Antwerpen

Terug naar “Europees / Internationaal recht”