Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Benidorm62
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplicht inschrijven op consulaat?

#1 , 2 maand 3 dagen geleden (17 aug 2017 18:24)

Wanneer men zich in Belgie laat uitschrijven en verhuist naar het buitenland, is men dan verplicht zich te laten inschrijven op het consulaat?
En moet men dan nog zijn Belgische id-kaart laten vernieuwen wanneer deze vervalt, of volstaat een reispas?

Reclame

willyboy
Berichten: 467

#2 , 2 maand 3 dagen geleden (17 aug 2017 21:06)

Het antwoord op vraag 1 is ja . En zeker als je administratie bijstand wil hebben vanuit Belgie . Zo is ook uw antwoord op vraag 2 gegeven .

Xenophon
Berichten: 2661
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 2 maand 3 dagen geleden (18 aug 2017 08:56)

willyboy schreef:Het antwoord op vraag 1 is ja . En zeker als je administratie bijstand wil hebben vanuit Belgie . Zo is ook uw antwoord op vraag 2 gegeven .


Het antwoord op vraag 1 is neen, dergelijke verplichting bestaat niet.

Consulair wetboek, Art. 35:

Iedere consulaire beroepspost houdt een consulaire bevolkingsregister. De minister wijst de ereconsulaire posten aan waarin dergelijk register wordt bijgehouden.
De Belgen die in het consulair ressort van de consulaire post hun gewone verblijfplaats vestigen en niet opgenomen zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente kunnen in dat register worden ingeschreven.
Kunnen tevens worden ingeschreven, ten informatieve titel, de niet-Belgen die deel uitmaken van het gezin van een Belg die in een consulaire bevolkingsregister van een consulaire beroepspost wordt ingeschreven en die in het consulair ressort van deze post verblijven.
Enkel aan Belgen die in de consulaire bevolkingsregisters ingeschreven zijn, wordt administratieve bijstand verleend. De administratieve bijstand aan Belgen die niet in deze registers ingeschreven zijn, is beperkt tot de afgifte van noodreisdocumenten indien de voorwaarden van afgifte daarvan vervuld zijn.


Weliswaar is het zo dat u bij verlaten van België (indien u niet ambtshalve wil worden uitgeschreven) aan de gemeente dient te melden dat u vertrekt naar het buitenland en best een correct adres opgeeft. Dit niet doen kan zeer zware gevolgen hebben indien u bv. tijdens uw afwezigheid in België zou worden gedagvaard of een fiscaal probleem mocht voorkomen.

Het is aangewezen om u bij de consulaire post in te schrijven, alleen dan zal deze u bepaalde diensten verlenen zoals bv. de vernieuwing van een ID-kaart. Anders dient u daarvoor naar België te gaan. Op zich volstaat evenwel een paspoort om uw identiteit te bewijzen. Maar dat is ook niet onbeperkt geldig.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”