Kinderen iets leren zonder toestemming van ouders

vampirequeen
Topic Starter
Berichten: 1

Kinderen iets leren zonder toestemming van ouders

#1 , 11 jul 2014 20:58

Hallo,

Ik heb een vraag, wellicht dat iemand hier duidelijkheid over kan geven.
Iemand waarschuwde mij voor de Amerikaanse wetten omdat ik een forum beheer waar (onder andere amerikaanse) mensen kunnen leren over wat algemeen bekend is als wicca of soms hekserij. Op het forum worden mensen vanaf 16 jaar toegelaten en het is specifiek gericht op het leren van deze dingen. In Amerika kunnen ouders mensen aanklagen die hun kinderen dingen leren waarvan de ouders dat niet willen. Kunnen zij dit in mijn geval ook doen?

VQ

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 11 jul 2014 21:19

In de eerste plaats zouden ouders het surfgedrag van hun kinderen moeten kunnen screenen en controleren. Maar goed, dat is nu eenmaal moeilijk beheersbaar. Daarom dekken vele sites zich juridisch (juist) in door een aanmeldingssysteem te hanteren waardoor de ouder op de hoogte is dat de jongere op die site surft. Het hangt er ook van af wat je met wicca bedoelt. Persoonlijk zou ik als streefleeftijd 18 jaar als norm zetten, want problemen kan je misschien wel krijgen met minderjarigen omdat niet voor iedereen duidelijk is, wat wicca is én welke soorten mensen hierbij aansluiten. Het kan contextueel voor ouders een te mijden iets zijn. Dus om veilig te spelen: aanmeldingssysteem voor -18jarigen met goedkeuring ouders. Of mensen echt klacht kunnen indienen tegen websites, tja als je in je "lessen" vraagt dat een minderjarige leerling eigenhandig een kip slacht en met het bloed een pentagram verft op het parket, dan kan ik me indienen dat er klacht ingediend wordt.En Gaia zal dat ook niet tof vinden...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2014 11:15

Tja, hoe ga je een systeem invoeren om de leeftijd te controleren? Het is voldoende dat een jongere op de knop "Yes, I am 18 or older." klikt om te kunnen aanmelden. Ik ken niet veel plaatsen op internet waar er meer controle dan dat gebeurt. Ik heb ooit op een Duitse website een scheermes gekocht, en daar moest ik eerst een scan van mijn identiteitskaart doormailen, aangezien de website ook zwaarden en dergelijke verkocht, en dit mag in Duitsland blijkbaar niet aan minderjarigen. Maar op alle andere fora / websites etc... waar men je leeftijd "controleert" bestaat die controle enkel uit het klikken op een knopje waarbij je zegt ouder te zijn dan 18. Is dit sluitend genoeg voor de topic starter? Ook als iemand van 14 op die knop klikt? Aangezien dit zowat overal gebruikt wordt, zou ik denken dat dit voldoende is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 14 jul 2014 11:41

jawel Tom, er zijn "degelijke" websites die daarwel in slagen. en nee, het is niet enkel met een knopje "ja ik ben 18 jaar". Surf maar eens naar de ketnetwebsite van de openbare omroep. Het is een annemeldingsprocedure die niet in 123 afgehandeld is en waar enkele stappen ondernomen moeten worden met de ouders. De website wordt ook intensief gescreend door moderatoren. en ik kan je verzekeren de afgelopen jaren zijn er (gelukkig maar een paar) kerels snel en vlot afgezwierd. Van zo'n website weet je absoluut als ouder dat je kind in een veilige omgeving surft.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 14 jul 2014 11:59

Laten we het eenvoudig houden. Bevindt de server waarop je forum is geplaatst zich op Amerikaans grondgebied? Indien niet valt het forum in kwestie niet onder de Amerikaanse wetgeving (die bovendien van staat tot staat verschilt).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jul 2014 12:01

Surf maar eens naar de ketnetwebsite van de openbare omroep.
Eylis, je weet net als ik dat dit soort websites echt een hééééééééééééééééél erg kleine minderheid zijn. Ketnet behoort tot de openbare omroep, dus je kan hun website als een overheidswebsite beschouwen. Zij hebben de tijd en middelen om dit te doen. Zij kunnen het zich ook niet permitteren dat er iets gebeurd op de website van Ketnet. Stel je voor dat blijkt dat op de website van Ketnet een pedofiel een slachtoffer leerde kennen. Het land zou op zijn kop staan en er zouden koppen rollen in de politieke wereld. Minister van Media zou geen geliefd postje zijn op dat moment. Vandaar die beveiliging.

Maar ontelbare andere sites, zelfs een website als youtube, hebben als "age verification" enkel een "Ja ik ben 18" knopje.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8852

#7 , 14 jul 2014 12:58

tom, ik geef dit voorbeeld omdat poster zou kunnen bekijken hoe de aanmeldingsprocedure bij zo'n safe website kan gebeuren. Bekijk de procedure: het is niet eens tijdrovend...Vermits poster zelf haar website zal beheren kan ze gewoonweg dezelfde werkwijze toepassen. En kan ze haar bezoekers en klanten screenen, wat haar waarschijnlijk ook voordelen zal opleveren. Daar heeft ze geen tonnen geld en personeel voor nodig. Enne de beweegredenen van de openbare omroep beperken tot de argumenten die jij aanhaalt, is echt te kort door de bocht en te weinig eer voor hun goede bedoelingen. Laat de redactieploeg van de ketwebsite nu écht wel bekommerd zijn om een safe speelwereld voor kinderen te creéeren. Ter info: in geval van een incident wordt niet de minister van media ter verantwoording geroepen maar wel degelijk de CEO van het bedrijf.
De openbare omroep is juridisch géén overheidsinstelling zoals soms ten onrechte gedacht wordt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jul 2014 13:56

De openbare omroep is juridisch géén overheidsinstelling zoals soms ten onrechte gedacht wordt.
Deze discussie zou ons te ver leiden, maar wees maar zeker dat bij een serieus incident bij de openbare omroep, dit politieke gevolgen heeft.

Anyway, als de topic starter manueel iedere aanmelding moet gaan screenen... Ik denk dat dit sowieso al mensen zal afscrikken om aan te melden. Zeker als de website over een "alternatief" onderwerp gaat, zijn er veel mensen die graag anoniem op het forum zullen willen vertoeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 15 jul 2014 09:18

Kijk gewoon hoe de websites van andere kerken in de US in elkaar zitten. Per slot van rekening is Wicca een geloof zoals alle andere.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jul 2014 08:41

Is wicca een erkende godsdienst? Of is het een "religie" zoals voor sommigen Star Wars ook een "religie" is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 16 jul 2014 09:15

Niet erkend uiteraard, maar de erkenning heeft vooral financiële gevolgen. :wink: Een godsdienst krijgt er niet meer waarde door. http://blog.hetvrijewoord.nu/de-kerk-va ... -in-polen/
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jul 2014 09:31

Mijn opmerking was vooral naar het juridische toe: als wicca door de wet eerder als "hobby" beschouwd wordt (vandaar mijn vergelijking met Star Wars), is de kans klein dat de topic starter beschuldigd gaat worden mee te werken aan een sekte of iets dergelijks. Maar ik denk niet dat wicca momenteel als sekte beschouwd wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8852

#13 , 16 jul 2014 11:11

Het gaat er vooral ook om wat een website aanbiedt en of ouders daar binnen hun opvoedingsproject akkoord mee kunnen gaan of althans op de hoogte zijn. In Wicca wordt een levensvisie en filosofie meegegeven en activititeiten, handelingen en rituele die dat ondersteunen. Meestal gaat het ook om een lidmaatschap bij een bepaalde tak van de wicca-clan met een hierarchie en navenante verantwoordelijkheden. Op zich niet meteen iets mis mee, maar ieder voor zich bepaalt of hij/zij daar deel van uit wil maken en een volwassene kan voor zich wel bepalen of de club en de activiteiten beantwoorden aan zijn/haar principes. Een volwassene zelf beslissen om er op een gegeven moment uit te stappen. In geval van een minderjarige wil een ouder wel op de hoogte zijn van zo'n activiteiten. Het is dus eerder vanuit een opvoedkundig standpunt dat poster in de toegangsprocedure tot zijn/haar website -activiteiten best een ouderlijke toestemming inlast.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jul 2014 11:54

eylis, als wicca als "hobby" beschouwd wordt, is uw betoog hierboven juridisch niet relevant. Om mijn vergelijking met Star Wars door te trekken: ook Star Wars fans hebben eigen rituelen, activiteiten, samenkomsten en sommigen verenigen zich ook in "Rebel" of "Imerial" clans.

Als de server waarop het forum in België gehost wordt, zal de topic starter geen enkele verplichting naar minderjarigen hebben als wicca gewoon als hobby bekeken wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Europees / Internationaal recht”