Doorrekenen van kost tussen verbonden ondernemingen

CDT
Topic Starter
Berichten: 6

Doorrekenen van kost tussen verbonden ondernemingen

#1 , 16 apr 2013 09:16

Hey allemaal,

Ik ben een master studente fiscale wetenschappen. Ik moet een thesis schrijven ivm internationale tewerkstelling.
Mijn casus luidt als volgt:
De ondernemingen ABC Italië en ABC België behoren tot de groep ABC International, waarvan ABC
België de Europese hoofdzetel is.

Bij gebrek aan personeel bij de Europese hoofdzetel in België wordt er op groepsniveau beslist om werknemers van andere entiteiten binnen de groep tijdelijk ter beschikking te stellen van de Europese hoofdzetel.

De onderneming ABC Italië zendt daarom één werknemer (de heer Roberto) uit naar ABC België, het
hoofdkwartier van de groep (detachering). De heer Roberto zal 2 tot 3 dagen per week, gedurende een periode van 2 tot 3 jaar, in België tewerkgesteld worden. Hij zal echter vanuit zijn woonstaat (Italië) blijven werken indien zijn aanwezigheid in België niet is vereist.

Tijdens deze tewerkstelling zal hij professionele activiteiten verrichten ten behoeve van ABC België. De
onderneming ABC Italië heeft geen wettelijke vertegenwoordiger in België die in haar naam bindende
contracten kan sluiten.

De heer Roberto is gehuwd en woonachtig in Italië. Tijdens zijn tewerkstelling in België zal zijn gezin
woonachtig blijven in Italië. De heer Roberto zal tijdens zijn tewerkstelling bij het Europese hoofdkwartier van de groep in België op regelmatige basis terugkeren naar zijn vrouw en kinderen in Italië.

De bezoldiging van de betrokken werknemer zal verder worden uitbetaald door ABC Italië. De salariskost van
de heer Roberto zal echter worden doorgerekend van ABC Italië naar het hoofdkwartier van ABC International in België (ABC België) als zijnde een individuele salariskost of op basis van een te sluiten
dienstverleningsovereenkomst met een mark-up van 8%.

Ik heb enkele vragen gekregen, en daarvan moet ik er nog 2 oplossen. De tijd dringt, dus ik vraag jullie hulp in.
De ene vraagt luidt als volgt:
c. GEVOLGEN INZAKE DE WIJZE VAN DOORREKENING?
Is er een verschil in de verplichtingen naargelang de doorrekening van de kost, individueel of op basis van een dienstverleningsovereenkomst met een mark-up van 8% gebeurt?
d. TOEPASSELIJK BTW-REGIME?
Zal er Belgische of Italiaanse BTW verschuldigd zijn op deze doorrekening? ( ik vermoed Italiaans BTW)


Weet er iemand het antwoord ongeveer? Of waar ik juist moet zoeken?
Alvast super bedankt!!!!

Vriendelijke groetjes,
CDT

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding