onderhoudsplicht vanuit argentinie ???

steenkiste
Topic Starter

onderhoudsplicht vanuit argentinie ???

#1 , 08 jun 2011 01:00

Mijn ex is 5 jaar geleden in Argentinie gaan wonen en betaald onlangs geen alimentatie meer sedert hij op pensioen is.
Hij krijgt ondertussen wel een rust pensioen in Belgie en een bedrijfspensioen vanuit Nederland.
we waren in 1988 gescheiden met een EOT .

Ik heb geen inkomsten en leef(de) dus uitsluitend van de alimentatie die 1300 euro per maand was.

Ik heb wel wat gelezen over internationaal privaatrecht betreffende vorderingen buiten Europa. <
Is dit de wet waarover het gaat? Zoniet welke wet is er van toepassing ?

Kan ik nog wel een vordering opstarten voor de alimentatie? IK denk dat de Argentijnse wet helemaal anders is dan in Belgie.

Is er enige hoop en welke instantie moet ik hiervoor raadplegen ?

Kan er volgens de wet beslag gelegd worden op zijn inkomsten in Belgie ( rustpensioen) en Nederland ( bedrijfspensioen) ?

Bedankt voor een antwoord

L[/size][/size]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jun 2011 10:49

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1298.De rechtbank kan, wanneer het verslag wordt uitgebracht, geen andere punten onderzoeken dan die welke in artikel 1297 zijn vermeld. Blijkt daaruit dat, naar het oordeel van de rechtbank, de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen die door de wet bepaald zijn, dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Ger.W.)

Uit ‘minderjarige kinderen‘ kan a contrario afgeleid worden dat zij de overeenkomsten inzake uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere NIET homologeert.

Om beslag te kunnen leggen op zijn ‘rust pensioen in Belgie en een bedrijfspensioen vanuit Nederland’ is dus een bijkomend vonnis nodig,wegens niet-nakomen van de EOT-overeenkomst.

“Art.73§ 1. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende een onderhoudsverplichting, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien : 1° de onderhoudsgerechtigde bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft...Art.74.§ 1. De onderhoudsverplichting wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de onderhoudsgerechtigde op het tijdstip dat ze wordt ingeroepen zijn gewone verblijfplaats heeft...“(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

steenkiste
Topic Starter

#3 , 13 jun 2011 06:56

bedankt voor de reaktie

ik ben niet zo vertrouwd met wetteksten .

uit uw antwoord , lijkt het dat een rechter hier in Belgie , beslag kan laten leggen op de inkomten van mijn ex .
Hoeft er dus niet in Argentinie een uitspraak te komen ?
Is er beslag mogelijk zowel in Belgie als in Nederland ?

Ik las ergens op de DAVO website, dat er slechts beslag kan gelegd worden na 2 tekortkomingen per jaar. Is dit zo?

Met dank

L

Reclame

Franciscus

#4 , 24 aug 2011 23:39

Hij heeft een inkomen in België dus kan er worden opgetreden
U dient welk elke maal (maandelijks) aangifte te doen van niet betalen onderhoudsgeld bij de politie en zo een dossier opstarten bij het parket.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 aug 2011 01:04

Stond er in de EOT overeenkomst geen clausule waardoor hij bij oppensioenstelling niet meer moet betalen?
In bepaalde gevallen is het mogelijk om een Belgisch pensioen te krijgen op basis van de loopbaan van de ex tijdens de duur van het huwelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”