Boer gebruint landbouwgrond

Turbo1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Boer gebruint landbouwgrond

#1 , 14 jan 2018 15:43

Beste, achter het ouderlijk huis van mijn moeder ligt een stuk landbouwgrond dat al zeker 25 jaar gratis gebruikt wordt door een boer uit de streek. Hier wordt geen pachtgeld van ontvangen. Er was mondeling afgesproken tussrn mijn moeder en de boer dat deze het land mocht gebruiken.
Nu mijn moeder gestorven is denken we erover na om in haar huis in te trekken. Ik zou eens navragen op het stadhuis of er eventueel zonnepanelen opmogen en graag zouden wij een stuk gebruiken om fruitbomen op te plaatsen. We zouden maar enkele meters nodig hebben maar de boer laat verstaan dat het zijn stuk is. Kan dit zomaar? Of moet er hier een advokaat onder de arm genomen worden? Het is toch per slot van rekening mijn stuk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2018 17:45

Ik denk dat je best eens tot bij een advocaat ten rade gaat daar het hier om pachtwet gaat en dit is niet simpel.

En laat alles eens op punt stellen voor de toekomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2018 17:53

Vermoedelijk zal de boer beweren dat hij pacht betaalde. Als hij niets betaalde is de Pachtwet immers niet van toepassing en kan u hem van de grond (laten) zetten mits het respecteren van een redelijke opzeggingstermijn.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 14 jan 2018 18:33

Wat heeft de boer tijdens de winter op deze grond nog staan? Als het braak ligt (dus geen nieuwe bezaaiing meer of dieren) is het dé moment om op de grond weer eigen bezittingen te plaatsen en daar foto's van te nemen. Immers: er is géén verlies van oogst of schade aan zijn gewassen dan. Wanneer uw spullen er weer op staan, mag hij ze niet verwijderen. Ik zou persoonlijk de grond alvast weer afpalen. De wintertijd is dé geschikte tijd om zo'n "grijze" situaties weer te corrigeren. De boer weet dat hij niet aan je spullen mag komen, want daar kan je strafklacht voor indienen. Hij zal niet naar de rechtbank stappen, want hij heeft geen oogstverlies. En het enige wt hij er dan uit kan halen is een paar maanden uitstel; maar dan kan hij niets inzaaien omdat dit te kort voor oogst is. Maar let wel: de grond moet nu volledig braak liggen en nog niet ingezaaid zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 jan 2018 19:08

Boer moet weg.
Berzetting zonder recht nog titel.
Dus geen pacht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2018 10:07

Boer moet weg.
Berzetting zonder recht nog titel.
Dus geen pacht.
Ben daar nog niet zo zeker van, Asperger ...
Deze boer had een mondelinge overeenkomst met de moeder van topicstarter.
Hij zal wschl weinig moeite moeten doen om een vrederechter te overtuigen dat dit hier landpacht betreft.
En hoedt U voor boze boeren; hun mestkar is vlug gevuld en nog veel vlugger leeggespoten.
Misschien kan ts overwegen om in verzoening te gaan indien de boer hiermee akkoord gaat.

Terug naar “Landbouw recht”