Boer zijn koeien op mijn weide en minnelijke schikking vrederechter en na drie jaar nog niets gedaan

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Boer zijn koeien op mijn weide en minnelijke schikking vrederechter en na drie jaar nog niets gedaan

#1 , 10 mei 2015 21:21

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Heb een weide gekocht die vrij van pacht was. De boer gebruikte jarenlang gratis deze weide.

Hij weigert mij toegang, vraagt kosten voor omheining die hij zogezegd gezet heeft, vetten,...weigert te helpen voor het afpalen, weide staat ingeschreven met koeien en dus mogen er geen paarden op.zegt hij...hierdoor heeft huurder voorschot teruggevraagd...

Grond is betaald maar nog niet overgeschreven op hypotheekkantoor

Klacht indienen bij de politie?
Vordering tot afpaling bij vred?
Hij ligt voor een deel met een meter tot 1 centimeter aan straat voor mij perceel in driehoek, zou ik dit kunnen inkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 10 mei 2015 21:31

Als die boer daar al langer dan 30 jaar op zit, heb je een probleem.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 mei 2015 21:47

Heeft vorige eigenaar daar niets over gezegd?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 10 mei 2015 21:48

Aangezien dit kosteloos gebruikt is, is de pachtwet niet van toepassing. Geef de boer via AS een maand om zijn beesten van de weide te verwijderen (pakweg tot eind juni). Voor de omheining geldt dat u deze kan overnemen, en indien u dit niet doet kan de boer deze meenemen, of kosteloos laten staan, uiteraard nadat hij heeft bewezen dat deze door hem gezet is, anders is deze van u. Kosten voor vetten betaald u uiteraard niet, als hij wil mag hij dit terug verwijderen...
Als die boer daar al langer dan 30 jaar op zit, heb je een probleem.
Niet noodzakelijk. Indien er ergens bewijs is dat de vorige eigenaar de boer toestond dit kosteloos te gebruiken, is er geen sprake van verjarende verkrijging, aangezien de boer dit nooit in zijn bezit heeft gehad, en nooit beheerd als was men de eigenaar. Bewijs kan bestaan uit getuigenissen (bv vorige eigenaar).

Daarnaast moet dit expliciet worden ingeroepen door de boer, en uit de OP leid ik af dat de boer dit niet van plan is, daar hij zich tegenover TS gedraagt als een lastige huurder/pachter.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 11 mei 2015 08:56

Aangezien dit kosteloos gebruikt is, is de pachtwet niet van toepassing. Geef de boer via AS een maand om zijn beesten van de weide te verwijderen (pakweg tot eind juni). Voor de omheining geldt dat u deze kan overnemen, en indien u dit niet doet kan de boer deze meenemen, of kosteloos laten staan, uiteraard nadat hij heeft bewezen dat deze door hem gezet is, anders is deze van u. Kosten voor vetten betaald u uiteraard niet, als hij wil mag hij dit terug verwijderen...
Als die boer daar al langer dan 30 jaar op zit, heb je een probleem.
Niet noodzakelijk. Indien er ergens bewijs is dat de vorige eigenaar de boer toestond dit kosteloos te gebruiken, is er geen sprake van verjarende verkrijging, aangezien de boer dit nooit in zijn bezit heeft gehad, en nooit beheerd als was men de eigenaar. Bewijs kan bestaan uit getuigenissen (bv vorige eigenaar).

Daarnaast moet dit expliciet worden ingeroepen door de boer, en uit de OP leid ik af dat de boer dit niet van plan is, daar hij zich tegenover TS gedraagt als een lastige huurder/pachter.
Bezetting ter bede. Wat niet of nauwelijks te bewijzen valt dat die bestaat.

tira00
Berichten: 929

#6 , 11 mei 2015 09:08

Ze hebben een speciaal karaktertje, die boeren.
Dikwijls hanteren ze hun eigen wetgeving.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, uiteindelijk ging ie er toch af maar hij blijft woest omdat ie "zijn " grond moest afgeven.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#7 , 07 jul 2015 08:49

Hen toen mijn eigendomsrecht bewezen aan de hand van de ontwerpakte en hij was ermee akkoord. Via zijn advocaat wil hij de genummerde authentieke akte. Heb deze na 2 maand nog niet van notaris gekregen.

Ben ik verplicht om hen dit te tonen? Hij kan dit toch zelf bij Financiën of de notaris opvragen?

tira00
Berichten: 929

#8 , 07 jul 2015 11:21

Je kan zelf copies gaan ophalen bij de notaris (ik heb er niks voor moeten betalen)

De boer houdt je wel mooi aan het lijntje.
Zeg hem eens dat je een deel van de wei wil kapot spuiten met gif, ook al staan zijn koeien er nog op.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 07 jul 2015 11:28

Dat laatste advies uiteraard niet letterlijk nemen; met vergiftigd vee kunnen ze bij het parket niet lachen, zelfs al is het eigendom van een keuterboerke...

tira00
Berichten: 929

#10 , 07 jul 2015 11:52

Daarom staat er ook"WIL" kapot spuiten.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 07 jul 2015 11:56

Daarom staat er ook"WIL" kapot spuiten.
Als het parket verneemt dat ik iemand WIL vermoorden, dan ga ik preventief opgesloten worden.
Als jij een weide WIL vergiftigen, dan zal het parket maatregels nemen zodat jij die weide niet kan vergiftigen.
Want je schijnt niet door te hebben dat je een bedreiging aan het uiten bent wat op zich strafbaar is.

Dat grapje die je wil uithalen zou U wel eens duur te staan kunnen komen.
Dreigen met milieu vervuiling, daar zal het parket niet mee kunnen lachen.

Ik vraag me trouwens af of het niet beter zou zijn dat de Mods die reactie van Tira verwijderen.
Oproepen tot criminaliteit is nu niet echt de corebusiness van deze website.

tira00
Berichten: 929

#12 , 07 jul 2015 12:17

Vindt je nu zelf niet dat je een heel klein beetje fel overdrijft?

Je mag toch gerust iemand die niet van je eigen grond wil af gaan, waarschuwen dat ie op tijd zijn vee moet weg halen, omdat je het gras wil kapot spuiten?
En jawel, je mag nog altijd je eigen grond onderhouden met behulp van gif te spuiten. Ook al ga jij daar niet mee akkoord.
Milieu vervuiling? criminaliteit?

eylis
Berichten: 8837

#13 , 07 jul 2015 12:49

alsook de eigenaar zijn veld mag omploegen, bezaaien of een feestje op mag organiseren...is dat geen idee? Landelijk feestje tussen de koeien. Mits mooie uitnodiging keurig vooraf én niet vergeten de boer ook uit te nodigen :-) BTW: een boer kan zijn koeien ALTIJD ergens anders stallen in geval van nood. In de winter gaan ze ook op stal. Dus dat kan geen reden zijn. In feite kunnen die koeien er morgen al af.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 07 jul 2015 13:05

Vindt je nu zelf niet dat je een heel klein beetje fel overdrijft?

Je mag toch gerust iemand die niet van je eigen grond wil af gaan, waarschuwen dat ie op tijd zijn vee moet weg halen, omdat je het gras wil kapot spuiten?
En jawel, je mag nog altijd je eigen grond onderhouden met behulp van gif te spuiten. Ook al ga jij daar niet mee akkoord.
Milieu vervuiling? criminaliteit?
Ik weet niet hoe je dit moet interpreteren, maar als je hiermee dreigt dan heb je het parket op uw dak.
Je kan zelf copies gaan ophalen bij de notaris (ik heb er niks voor moeten betalen)

De boer houdt je wel mooi aan het lijntje.
Zeg hem eens dat je een deel van de wei wil kapot spuiten met gif, ook al staan zijn koeien er nog op.

tira00
Berichten: 929

#15 , 07 jul 2015 13:18

okee, misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, sorry.

Natuurlijk zou ik hem eerst een aangetekende brief sturen met een vermelding dat ik vanaf een bepaalde datum zou willen spuiten. (bewijs dat ik hem gewaarschuwd heb op voorhand)
Maar als ie zijn koeien niet op tijd weg haalt zou ik wel echt gaan spuiten.
(dat bedoelde ik eigenlijk)

Terug naar “Landbouw recht”