Boer zijn koeien op mijn weide en minnelijke schikking vrederechter en na drie jaar nog niets gedaan

giserke
Berichten: 2434

Re: Boer zijn koeien op mijn weide,....

#31 , 19 feb 2016 12:02

Heel verstandig om direct dat geld terug te storten.
Het aanvaarden ervan, zou expliciet inhouden dat je de pacht erkend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#32 , 07 aug 2016 13:19

Heb op de griffie van het vredegerecht een verzoekschrift gehaald en enkele weken laten zijn we voor de vrederechter verschenen.Heb hem de authentieke akte laten zien. Er is een akkoord bereikt. Ik moet hem wat geld voor de vetten en hij moest om een omheining plaatsen. Procedure van vrijwillige verschijning heeft niets gekost.

Hij heeft de omheining nog steeds niet gezet alhoewel hij ruim de tijd had...
Zal zijn advocaat nog een schrijven en dan terug naar de vrederechter...

jef007
Berichten: 1679

#33 , 07 aug 2016 13:39

hou ons op de hoogte aub

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#34 , 07 aug 2016 13:49

Er was dus een vonnis. Heb jij dat laten betekenen?

eylis
Berichten: 8837

#35 , 07 aug 2016 15:24

dat je de boer moet betalen voor het bemesten, vind ik wel tamelijk straf; Je hebt dat nooit gevrààgd, laat staan bestéld, toch?

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#36 , 09 aug 2016 11:13

Geen vonnis en geen proces. het ging om een vrijwillige verschijning voor de vrederechter.
Ik heb formulier op griffie gehaald en zij hebben tegenpartij uitgenodigd. Er waren geen kosten aan verbonden.
Akkoord werd opgemaakt door vrederechter en ondertekend door partijen.

Didymus
Berichten: 2061

#37 , 09 aug 2016 21:02

PV van een verzoening heeft dezelfde kracht als een vonnis: http://elfri.be/oproeping-verzoening

Naar een deurwaarder brengen om te laten betekenen dus; je hoeft niet opnieuw langs de vrederechter.
"sowieso" schrijf je zo.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#38 , 06 jan 2018 10:43

Hallo,

Ik heb nog een stukje weide te koop zien staan en heb interesse en het is vrij van pacht.

Ik wil evenwel problemen voorkomen en zou enkele voorwaarden bij mijn bod willen voegen.

Ik doe een bod onder de voorwaarden dat het goed niet opgenomen is in de mestbank , er geen subsidies voor ontvangen worden, het vrij van gebruik is , zuiver en onbelast. Indien dit toch niet het geval zou zijn staan de verkopers in voor de kosten die er uit voortvloeien.

Nog suggesties? :idea:

Bedankt.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#39 , 08 jan 2018 01:14

De eerste vraag die jij je zou moeten stellen, is
of je zelf de intentie hebt je te vestigen als landbouwer ...
De antwoorden op je vragen zullen daar van afhangen.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#40 , 11 jan 2018 11:40

Heb momenteel die intentie niet zou hoogstens nog een bijbijberoep zijn. Doel verhuur aan particulieren met contract.

Heb ook nog geldigheidsduur toegevoegd evenals "de kosten tenlaste van de verkoper als het toch bezwaard zou zijn met pacht, of niet vrij zuiver en onbelast."

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#41 , 12 jan 2018 17:15

Indien geen landbouwer, heb je als eigenaar niets te maken met de mestbank. Indien landbouwer met minder dan 2 ha, kan je ook vrijstelling vragen van aangifteplicht.
Als niet-landbouwer is er geen sprake van VLIF-steun.
Het is aan de optredende notaris om uit te zoeken of er al dan niet landpacht op het desbetreffend perceel berust.
Extra clausules voor je eigen beveiliging laten opnemen in de verkoopsovereenkomst kan uiteraard geen kwaad.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#42 , 04 mei 2019 20:12

Onderwerpen samengevoegd JurecaBE - moderator


Geen vonnis en geen proces. het ging om een vrijwillige verschijning voor de vrederechter.
Ik heb formulier op griffie gehaald en zij hebben tegenpartij uitgenodigd. Er waren geen kosten aan verbonden.
Akkoord werd opgemaakt door vrederechter en ondertekend door partijen.
viewtopic.php?f=63&t=63942&start=30

De overeenkomst werd enkele jaren gesloten voor de vrederechter maar de tegenpartij, landbouwer, heeft deze omheining tot nu toe nog steeds niet geplaatst, we zijn bijna 3 jaar verder.

Is dit verjaard of zou ik de afsluiting op zijn kosten kunnen laten plaatsen??

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#43 , 04 mei 2019 23:12

Is nog niet verjaard.
Hoe het verder moet hangt af van wat er juist op papier werd gezet.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#44 , 05 mei 2019 10:31

Er staat geschreven dat dat de verwerende partij een afsluiting zal plaatsen tussen beide percelen tegen uiterlijk 31 juli 2016. Alsook dat de andere afsluiting zal verwijderd worden.
In en standaardformule ahcteraan staat " de verschijners aanvaarden dat bij niet naleven van deze overeenkomst de tenuitvoerlegging van deze akte mogelijk wordt door het ambt van de gerechtsdeurwaarder die meteen gerechtigd wordt de kosten van betekening en tenuitvoerlegging te innen lastens de de werdespannige partij.

Kan ik ik nu zelf een dergelijke omheining laten plaatsen op kosten van wederpartij en factuur bij hem laten innen? Thx

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#45 , 05 mei 2019 12:11

Zal een verzoening geweest zijn en geen proces.

Terug naar “Landbouw recht”