Pacht of niet

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Pacht of niet

#1 , 22 aug 2017 19:27

Hallo,

Heb net een stukje landbouwgrond gekocht van een particulier. In de akte van de notaris staat vrij van pacht en gebruik. Verkoper zegde mij dat een boer het gras mocht maaien en soms misschien eens koeien opzette. de poort was van de boer en zou ik eventueel kunnen overnemen.

Nu vraag ik dit aan de boer maar deze zegt mij dat hij er lang geleden mogelijk iets voor betaalde (weet niet of dit waar is en of er een bewijs van is) en dat het in de mestbank is ingeschreven. Hij krijgt er subsidies voor. Om niet te moeten betalen voerde hij zogezegd onderhoudswerken uit, putten leegpompen, de kanten maaien, etc. Ik denk dat zoiets normaal onderhoud is en en voor zijn eigen profijt is en eigenlijk aangeeft dat er geen pacht is maar goed voor discussie vatbaar.Dat hij niet op de hoogte was van de verkoop....

Ik ben van plan om er nog eens gaan mij te spreken en zien wat mogelijk is..anders vrijwiliige verschijning voor de vrederechter of direct een advocaat naartoe voor het eerste overleg. Misschien wil hij toch alleen maar zijn gelijk.

Andere suggesties?
http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting ... ereenkomst
http://oost-vlaanderen.be/public/econom ... /index.cfm

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 aug 2017 00:31

"In de akte van de notaris staat vrij van pacht en gebruik"

Dat volstaat voor u. Boeren verzinnen eender wat.
Zeg dat hij de poort asap moet komen verwijderen als hij ze nog terug wil.. Eigenlijk is die door het recht van natrekking nu uw eigendom geworden, behoudens vermelding van tegendeel in de akte of in de verkoopsovereenkomst.

Ik kocht ooit een omheind weiland en maanden nadien kwam een boer beweren dat die van hem was. Niet dus....ze was samen met de grond mijn eigendom geworden.
Laatst gewijzigd door asperger op 23 aug 2017 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2017 00:38

"In de akte van de notaris staat vrij van pacht en gebruik"

Dat volstaat voor u. Boeren verzinnen eender wat.
Kan een notaris zich vergissen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 aug 2017 00:43

"In de akte van de notaris staat vrij van pacht en gebruik"

Dat volstaat voor u. Boeren verzinnen eender wat.
Kan een notaris zich vergissen?
Ja, maar niet in dit geval.
Er is bijv. geen enkel bewijs van de betaling van pacht.
Dat is één van de voorwaarden om een pachtrecht te kunnen aantonen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8837

#5 , 23 aug 2017 08:25

En effectief, dat hek is van jou.Je hebt dat stuk land gekocht, vrij van gebruik (dus niemand had of heeft daar iets te zoeken) en dat hek stond er op.

tira00
Berichten: 929

#6 , 23 aug 2017 21:59

Geloof nooit een boer.
Als het met grond te maken heeft vertellen die meer leugens dan iets anders.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 23 aug 2017 22:02

En kijk maar ineens of uw weiland geen jachtgebied is... topic staat bij ' stel een vraag'

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 23 aug 2017 22:37

En kijk maar ineens of uw weiland geen jachtgebied is... topic staat bij ' stel een vraag'
Dan kun je aan de jager vragen om de boer te verjagen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Landbouw recht”