Klacht tegen paardenstal

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Klacht tegen paardenstal

#1 , 08 mar 2017 21:18

Heeft er iemand info voor mij...
Een 4 tal jaren geleden heb ik voor mijn 4 paarden een nieuwe stal gezet, dit met opslagplaats voor hooi en materiaal. Het gaat om open stallen in hout en deze liggen niet in beton. Dus eigenlijk verplaatsbaar. Mijn weide bestaande uit 2 hectaren met een wegje tussen.

Het enige dat wat in het nadeel kan spreken is dat de stal nogal groot is.

Nu na een ruzie met een ex- vriendin over een paard dat ik liever kwijt dan rijk was plots een brief van de gemeente...

Dit terwijl het hier vol stallen staat en geen haan die er naar kraait.

Nu is de vraag wat kan ik best vertellen tegen de mensen van de ruimtelijke ordening, zaken die in mijn voordeel kunnen pleiten, en zaken die ik zeker niet mag zeggen?

Kan ik alsnog een regularisatie aanvragen? Neem ik best een advocaat onder de arm of een notaris zodat toch mijn stal kan blijven staan. Kost wat kost.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 08 mar 2017 22:17

in de meeste gemeenten mag je op een weide een verplaatsbare schuilstal plaatsen zonder biezondere vergunning. Maar ze moet wél binnen een bepaalde afmeting blijven (gezien het feit dat je er ook een opslagplaats voor hooi bijhebt, is dat al een functiewijziging, want niet enkel "stal") Maar je moet ook voorafgaandelijk aan de plaatsing de gemeente verwittigen. en dàt heb je blijkbaar ook niet gedaan. Neem best zelf het initiatief en stap naar de gemeente om uitleg te vragen. Ze gaan zeker de nodige info geven, want het gebeurt wel meer met schuilstallen voor dieren dat men fouten maakt.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 09 mar 2017 00:07

Weidegrond gelegen in waardevol agrarisch gebied, heb je altijd een vergunning nodig. Die dan meestal geweigerd wordt omdat je in principe niks aan de bestaande situatie mag wijzigen...

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 09 mar 2017 19:34

giserke, tenzij je in Brussel of Wallonie woont: daar ligt het iets anders (ja in Brussel zijn er ook weiden!!)

giserke
Berichten: 2434

#5 , 11 mar 2017 11:18

RO is gewestelijke materie. Bij de zuiderburen is men zoals gewoonlijk wat lakser met dat soort dingen.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 11 mar 2017 15:22

wat betekent "verplaatsbaar"? is dat een stal op wielen?

eylis
Berichten: 8837

#7 , 11 mar 2017 16:42

verplaatsbaar is als de hoekpalen en panelen uit sleuven getild kunnen worden. Maw niks zit vast (toch in Wallonië) :-)

Terug naar “Landbouw recht”