Zaak starten op agragisch gebied

Jennifer VL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zaak starten op agragisch gebied

#1 , 06 nov 2016 13:04

Ik zou graag een hondenkapsalon beginnen, dit in een bestaand gebouw (momenteel woonhuis). Er zou één kamer van het huis worden ingericht voor de zaak en de rest blijft woonhuis. Langs de buitenkant verandert er niets.
Ik woon in Lier en ben hiervoor bij de stadsdienst stedenbouw geweest, deze hebben mij gemeld dat we in agrarisch gebied wonen en dit dus niet is toegestaan. Is er een mogelijkheid om dit toch te kunnen uitvoeren? Dit is mijn levensdroom die ze zomaar afnemen :(

Alvast bedankt

Jennifer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 nov 2016 14:46

U kan verhuizen of een hondenkapsalon beginnen elders.

Als het niet kan in een agrarisch gebied, is er niets dat u kan doen dat daaraan iets verandert.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2016 16:38

Wat je wel kan is een hondenkapsalon beginnen werken aan huis !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 06 nov 2016 18:07

Wat je wel kan is een hondenkapsalon beginnen werken aan huis !
Bedoel je bij de klanten thuis of bij de TS?

Beginpost :
Er zou één kamer van het huis worden ingericht voor de zaak en de rest blijft woonhuis. Langs de buitenkant verandert er niets.
Ik woon in Lier en ben hiervoor bij de stadsdienst stedenbouw geweest, deze hebben mij gemeld dat we in agrarisch gebied wonen en dit dus niet is toegestaan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2016 18:18

Bij de klanten thuis, hier in de streek zijn er al een paar die dit doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 06 nov 2016 20:06

Met alle respect, maar als het uw levensdroom is, kijk je toch zoiets na bij het kopen van het huis?

Jennifer VL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2016 21:14

Met alle respect, maar als het uw levensdroom is, kijk je toch zoiets na bij het kopen van het huis?
Ik woon in bij mijn ouders (kangoeroewoning) deze woning is al meer dan 50 jaar van onze familie. Aangezien ik hier geen huur moet betalen had het dus ideaal geweest.

Jennifer VL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 nov 2016 21:20

Wat je wel kan is een hondenkapsalon beginnen werken aan huis !
Ja dat is idd mijn tweede optie. Maar minder ideaal. Aangezien ik hier thuis de ruimte heb en geen huur moet betalen. Als ik nog een camionette moet aankopen is dit een zeer grote meerkost. Maar ja als het niet anders kan zal ik wel moeten.

tira00
Berichten: 929

#9 , 07 nov 2016 09:54

Vroeger hoorde honden scheren bij een categorie van veehouderij (weet niet meer hoe ze het toen noemden)
Omdat het diensten aan dieren was, gelijk een smid.
Zo stond het toen ook ingeschreven in het (mijn) handelsregister (is dat nu de kruispuntbank?)
Ik spreek wel over 37 jaar geleden.

Bij "winkel houden" hoort het zeker niet, omdat je geen etalage hebt;
Als ik jou was, zou ik toch nog wat verder gaan rond vragen.

westhof
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 dec 2016 15:45

volgens mij kan het wel hoor!

wij wonen ook landelijk,in agrarisch gebied.

toen we hier net kwamen wonen,wilden we oorspronkelijk een hondenpension beginnen.
veel geld gestoken in de aanvraag,die werd afgekeurd,want wettelijk gezien moet een hondenpension idd in woongebied gevestigd worden(hoe logisch is dat).

qua gebouwen was het geen probleem,een gebouw kan je een bestemmingswijziging laten ondergaan,zolang je structureel niets aan de gebouwen verandert.
maar buiten mochten wij bv geen kennels maken,geen loopweides,....
omdat land geen bestemmingswijziging kan ondergaan.
(daarmee werd ons idee definitief weggeveegd,want een hondenpension zonder ook maar enige vorm van uitloop,is geen optie natuurlijk)

maar je kan dus wel een bestemmingswijziging aanvragen voor een (deel van een) gebouw.
eens dat in orde is,kan je er je trimsalon vestigen.

ik kan trouwens tal van trimsalons die totaal op de buiten zijn,dus het moet zeker kunnen!
laat je niet afschepen door 1 iemand van een gemeente,die weten ook vaak niet de kleine details van de wetgeving rond zo'n specifieke zaken.

Terug naar “Landbouw recht”