Verhuur landbouwgrond als niet landbouwer

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

Verhuur landbouwgrond als niet landbouwer

#1 , 14 sep 2016 22:19

Allen,
Welk is de beste manier om als niet landbouwer landbouwgrond te verpachten aan een landbouwer.
Blijkbaar is seizoenpacht geen optie omdat dit enkel kan tss landbouwers. Gratis ter beschikking stellen zou wel kunnen zelfs eventueel met contante (in 't zwart) vergoeding maar welke landbouwer wenst dit nog te doen gezien de vele subsidies die ze voor alles kunnen krijgen. En anderzijds kunnen ze het niet in onkosten inbrengen.
Wij hebben in de familie meerdere stukken landbouwgrond die nu vrij zijn en wensen dit te verhuren - verpachten - maar zien door het bos de bomen niet. Zelfs meerdere notarissen komen met verschillende mogelijkheden en gevolgen indien we aan een landbouwer verpachten.
We stellen ons zelfs de vraag of het niet beter is dat iemand van de familie zelf een landbouw activiteit zou oprichten - zelf landbouwer in naam worden - om onze gronden te kunnen verpachten onder seizoenpacht zonder het risico dat we opnieuw vast hangen aan de pachter.
Wie hier ervaring of effectief de letter van de wet over kent, graag enige reactie.
Waarvoor dank
JanDG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhof
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2016 11:02

eerlijk,ik zou nooit als particulier je land verpachten aan aan boer.
die mens krijg je,zoland hij leeft en 'boer' is,er niet meer af,als hij dan nog een zoon heeft die het bedrijf overneemt,neemt die de pacht over en kan je er als particulier niets aan doen.
je land daalt ook in verkoopwaarde,want het is niet vrij.

genoeg particulieren(met paarden bv) zijn naarstig op zoek naar land om te huren.
bij hen telt de pachtwet niet,je maakt een net contract en je hebt inkomsten,maar mocht het ooit verkocht worden is het ook 'vrij' als het huurcontract stopgezet wordt(kan van beide kanten uit natuurlijk)

tira00
Berichten: 929

#3 , 24 sep 2016 17:24

Neen, ik zou ook nooit willen verhuren aan een landbouwer.

Reclame

Hof van Commerce
Berichten: 47

#4 , 28 sep 2016 22:40

TS reikt zelf de oplossing aan. Zelf boer worden zodat je kan seizoenspachtovereenkomsten sluiten. Dát brengt tenminste ook iets op, in tegenstelling tot gewone pacht. Hoe je boer wordt moet je me wel niet vragen.

Gratis ter beschikking stellen is een optie maar voor niets gaat de zon op. Dan kan je het even goed verpachten (tenzij de tijdspanne van verhuur van tel is).

Gratis ter beschikking stellen en toch een vergoeding in het handje krijgen, dan wordt het woord tegen woord als ooit eens moet bewezen worden als het al dan niet pacht is.

tira00
Berichten: 929

#5 , 29 sep 2016 08:02

een vergoeding aannemen wordt ook aanzien als pacht...

westhof
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2016 18:00

zelf boer worden?

wat voor zever is dat?
je moet eerste een cursus volgen en daarna minstens 50% van je inkomsten uit de landbouw halen alvoor je erkent kan worden als landbouwer....

is dus niet haalbaar.

nijsluc
Berichten: 30

#7 , 16 apr 2017 21:45

misschien kun je aan een landbouw aannemer verhuren en ieder jaar een andere aannemer kiezen

eylis
Berichten: 8836

#8 , 17 apr 2017 09:58

Verhuur het aan particulieren. bvb: Paardenliefhebbers, Moestuinliefhebbers, Alpacahouders die graag een groter perceel willen, er zijn zelfs clubs van tuiniers, wijnbouwamateurs enz....

stevens-willy
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

#9 , 17 apr 2017 11:55

Zo heb ik het opgesteld, aan de hand van een advocaat0

Huurkontrak in dubbel opgemaakt Te Veulen op ………………………





De huurder neemt het weiland gelegen lands de Nieuwe steenweg te Veulen in huur voor de duur van EEN JAAR (en jaarlijks opzegbaar).
Hij is verantwoordelijk gedurende de huurperiode voor de omheining en de bomen en het gras land te verzorgen en dit voor de overeengekomen som van …………………………………..Dit voor een jaar.
Huur periode van …………………………………………….. Tot ……………………………………………………………….






Verhuurder Huurder
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 17 apr 2017 12:19

Zo heb ik het opgesteld, aan de hand van een advocaat0

Huurkontrak in dubbel opgemaakt Te Veulen op ………………………





De huurder neemt het weiland gelegen lands de Nieuwe steenweg te Veulen in huur voor de duur van EEN JAAR (en jaarlijks opzegbaar).
Hij is verantwoordelijk gedurende de huurperiode voor de omheining en de bomen en het gras land te verzorgen en dit voor de overeengekomen som van …………………………………..Dit voor een jaar.
Huur periode van …………………………………………….. Tot ……………………………………………………………….






Verhuurder Huurder
Zo heb ik het ook gedaan, met nog een clausule dat het verwijderen en afvoeren van mest volgens de wettelijke regels moet gebeuren door de huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

goedvast
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jun 2017 20:59

Hey,

Wij hebben het als niet landbouwer zo opgelost!
We hebben onze landbouwgrond verpacht als loopbaanpacht aan de boer. Hier zijn wel voorwaarden verbonden zoals je moet er minstens 28 jaar kunnen afblijven en de jongste pachter mag geen 38jaar zijn. pacht stopt onvermijdelijk aan 65jarige leeftijd van pachter. indien ondertussen overleden, dan in hoofde van.
voordeel, je krijgt een iets hogere pacht (ongeveer 500€ per Ha afhankelijk van type grond en regio) en het is niet overdraagbaar van pachter. Ook niet aan hun kinderen. je kan nadien nog altijd verder verpachten indien je als verpachter dit wil en is dan telkens onherroepelijk opzegbaar per JAAR. je hebt geen risico dat je terugvalt naar gewone pacht. je moet dit zien als een investering voor je kinderen.
succes!

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2017 13:28

Verhuur nooit aan een landbouwer ! Laat dan nog beter braak liggen ....Bedenk eens dat jullie moeten verkopen ...De landbouwer huurder heeft recht van voorkoop ! Geïnteresseerden zullen zeer terughoudend zijn om te kopen , op die manier kan de boer kopen aan een lagere prijs ! Je kan ook bebossen en zelfs subsidies krijgen ( indien toegelaten is ! ) Je kan schapen houden , doe ik trouwens zelf .
Bij Lutosa zoeken ze gronden om aardappelen te poten , ze betalen 1000 euro / ha...je kan zelf mais laten inzaaien door loonwerker en de opbrengst verkopen ! Laten inzaaien met raaigras en dit jaarlijks verkopen , dan is er geen gevaar voor de pachtwet ! Je moet gewoon maken dat je zelf baas blijft over het goed ! Geschreven verklaring voor één jaar is van geen tel ! Als de boer naar de vrederechter stapt gaat die de pachtwet volgen !

ginneke
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 sep 2017 10:04

ik heb meer dan 3 ha landbouwgrond
ik heb er al zelf aan gedacht om er iets mee te doen maar ik zie het niet zitten op 57-jarige leeftijd
toch vind ik het zonde dat er niets mee gedaan wordt
ik zou het toch iets willen laten opbrengen maar aan al die reacties weet ik nog altijd niet wat het beste is
de grond is gelegen in Heist op den Berg
kan iemand mij toch een beetje raad geven aub

Terug naar “Landbouw recht”