Afvoer regenwater van akker

timenfien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afvoer regenwater van akker

#1 , 25 jun 2016 21:20

Beste,

Wij kochten een perceel grond met de daarbij horende achter gelegen landbouwgrond. Oorspronkelijk stond er op onze bouwgrond 1 boerderij. Nu staan er 8 halfopen bebouwingen. Achter onze landbouwgrond is er nog een grote akker van meerdere hectaren gelegen. Zowel deze akker als onze landbouwgrond lopen af naar de huizen toe. Met de regenval heeft 1 iemand last gehad van het water , dit is zijn woning binnen gekomen. Hij acht ons nu verantwoordelijk voor zijn wateroverlast. In hoeverre zijn wij hiervoor verantwoordelijk? Feit is dat er oorspronkelijk een open gracht lag op onze landbouwgrond, deze hebben wij ook netjes open gehouden. Doch deze liep op een gegeven moment over in buizen , lopende op twee percelen waar nu huizen op gebouwd zijn ( in de tijd van de boerderij liepen deze door hun tuin). Beide perceel eigenaren hebben deze buizen verwijderd bij de bouw van hun woning. Er werd door de gemeente geen meldingen gemaakt van deze buizen noch eisen gesteld aan de perceel eigenaren om deze te behouden. Het water stopt nu aan het einde van onze gracht en zoekt zijn natuurlijke weg naar voor, daar waar de buizen lagen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 25 jun 2016 22:53

U moet een watertoets laten uitvoeren bij iedere wijziging van de bebouwing of verharding. Dit heeft gevolgen voor de afwatering.
Je moet dit laten onderzoeken en uitrekenen door een studiebureau, zodat je de correcte maatregels kunt nemen ivm afwatering..

timenfien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2016 23:02

Ben ik dat verplicht? Is dat niet aan de gemeente wanneer zij een verkavelingsvergunning afleveren? Ik heb intussen gezien op geo vlaanderen dat het een officiële gracht betrof.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 26 jun 2016 01:10

Neen, jij als bouwheer bent verantwoordelijk voor alle werken die je uitvoert op uw terrein. Jij moet dus ook instaan voor alle maatregels die je moet nemen. In de meeste gevallen moet jij ook zorgen dat dergelijke studie is opgenomen in de verkavelingsaanvraag.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 26 jun 2016 08:18

voor zover ik de informatie kan samenvatten, begrijp ik uit de post dat er voorzieningen waren die er voor zorgden dat de afwatering correct gebeurde. De buurtbewoners zélf hebbben die afwatering afgebroken£. Het lijkt me nogal evident dat het probleem door de buren zelf weer opgelost kan (en moet) worden. Immers het probleem is aantoonbaar door de bewoners zelf veroorzaakt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 jun 2016 12:48

TS kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de daden van buren die op HUN grond een officiële gracht hebben gedempt waardoor de gracht die via de grond van TS loopt geen afwatering meer heeft. TS hoeft geen verantwoording af te leggen voor de daden van anderen. TS bevindt zich eerder aan de zijde van de slachtoffers.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#7 , 26 jun 2016 13:34

Neen toch niet.
De situatie was oorspronkelijk een boerderij. Daar was een gracht waar 2 buren die gracht hebben in buizen gestopt. Tot dus ver geen problemen met wateroverlast.
Vervolgens verkaveld TS die grond in 8 bouwloten, waarna wel wateroverlast ontstaat.

Maw TS moet in zijn verkavelingsplan rekening houden met de bestaande situatie waarbij 2 buren de gracht hebben ingekapseld. Hij moet zijn riolering aanpassen, en moet de drainage laten berekenen van zijn verharding.

Enige discussie kan zijn als die buren de gracht hebben ingekapseld zonder toelating van een beheerder zoals W&Z of de gemeente zelf.
Maar dan nog in het geval die buren geen toestemming hadden, had je als bouwheer rekening moeten houden met de bestaande situatie. de eventuele meerkosten voor de drainage had je dan moeten claimen van die buren. Dit voor aanvang van de werken! Maar als die buren toelating hadden om in te kapselen vergeet het maar om iets door te rekenen.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 26 jun 2016 13:50

Maar nog een vraag, is de TS de verkavelaar, of heb je gewoon een kavel gekocht? In dit laatste geval moet je uw verkavelaar verantwoordelijk stellen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 26 jun 2016 14:04

Beide perceel eigenaren hebben deze buizen verwijderd bij de bouw van hun woning.

Het was hiernaar dat ik verwees: gracht dicht, buizen weg = geen enkele afvoer.
Aangezien TS dit niet heeft gedaan treft TS geen schuld.(1)
Ik denk niet dat TS de verkavelaar is. Zo heb ik het alleszins niet begrepen.
Maar zelfs dan wegens (1) geen schuld...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8836

#10 , 26 jun 2016 15:26

ik treed asperger bij: er wàs een goed afwateringssysteem op de kavels aanwezig. als de nieuwe eigenaren van die percelen zélf de afwateringsbuizen op hun terrein afbreken, tja dan is het nogal wiedes dat ze zelf verantwoorelijk zijn voor het veroorzaken van het probleem. Steken ze zelf de buizen weer terug is het probleem opgelost.

Terug naar “Landbouw recht”