Voorkooprecht verkrijgen

Maartenjacobs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorkooprecht verkrijgen

#1 , 22 mar 2016 07:48

Ik woon momenteel in een landelijke streek waar over de jaren heen de ene na de andere landbouwgrond verkaveld werd. Om het landelijke karakter te behouden, had ik graag het aangrenzend veld gekocht. De boer die er op werkt is nu al redelijk oud en zegt geen opvolgers te hebben. Maar toch is hij er niet happig op om de grond aan mij te verkopen, ook niet als hij de grond kan pachten. Het is voor hem een principekwestie. Nu vroeg ik mij af

A) of ik een voorkooprecht kan onderhandelen waarbij ik hem uiteraard vergoed. Hij blijft dan zijn grond behouden, ik heb de zekerheid dat de grond niet zomaar verkocht kan worden aan een project ontwikkelaar. Is dit iets dat via een notariële akte geregeld kan worden?

B) Wat als die boer dan zijn grond verpacht? Gaat het voorkooprecht van de pachter dan voor op mijn voorkooprecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 mar 2016 08:04

geen idee of het mogelijk is voor grond, maar is een aankoop van de grond via lijfrente dan geen betere optie (of aankoop van de blote eigendom)?

JorisB
Berichten: 78

#3 , 21 apr 2016 16:10

B) Wat als die boer dan zijn grond verpacht? Gaat het voorkooprecht van de pachter dan voor op mijn voorkooprecht?
Voorkooprecht van de pachter gaat voor op het voorkooprecht van anderen.

Het moet dan wel effectief om de voorkooprechten gaan. Bij rechtstreekse verkoop aan de pachter oefent deze zijn voorkooprecht niet uit. Als een derde met voorkooprecht dan zijn recht uitoefent, wordt deze de uiteindelijke koper.

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”