pachter van toekomstige bouwgrond krijgen

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

pachter van toekomstige bouwgrond krijgen

#1 , 17 mar 2016 13:34

Beste,

Ik heb onlangs een landbouwgrond naast onze woonst geërfd. Mits ik een stuk grond van de woning verkavel en toevoeg aan de landbouwgrond, wordt deze bouwgrond. Ik heb dan ook een voorlopig plan opgemaakt en opgestuurd naar de gemeente. Hierop gaven zij mij een gunstig adviese voor een verkaveling bestemd voor open bebouwing. De aanvankelijke landbouwgrond (23 are) wordt momenteel verpacht (mondeling sinds meer dan 30 jaar) Wat moet ik doen om de pachter van het stuk te krijgen zodat ik de bouwgrond kan verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 17 mar 2016 13:50

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... n-de-pacht

De notaris zal wel weten hoeveel de prijzij is.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 mar 2016 12:53

“Art.6.§ 1. In afwijking van artikel 4, kan de verpachter op ieder ogenblik een einde maken aan de lopende pacht om de verpachte goederen te gebruiken overeenkomstig hun eindbestemming, indien :...2° De pachtovereenkomst heeft betrekking op ongebouwde gronden die, op het ogenblik van de opzegging, zonder dat er vooraf wegenwerken uitgevoerd moeten worden, beschouwd moeten worden als bouwgronden...Art.14...Partijen kunnen een einde aan de lopende pacht maken op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij authentieke akte of bij een verklaring voor de vrederechter afgelegd op diens ondervraging;”(4 NOVEMBER 1969. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regels betreffende de pacht in het bijzonder).

‘Mits ik een stuk grond van de woning verkavel en toevoeg aan de landbouwgrond, wordt deze bouwgrond’

Verkavel,voeg toe en maak daarna een einde aan die lopende pacht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#4 , 25 dec 2016 11:00

Deze pachter betaalt intussen geen landhuur meer. Is dit reeds een reden tot verbreking van de mondelinge pachtovereenkomst ?
Ik neem aan dat ik de pachter een aangetekend schrijven moet sturen, maar wat moet er allemaal in mijn ingebrekestelling staan ?
Binnen welke termijn moet ik een aangetekende ingebrekestelling sturen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 27 dec 2016 13:37

Heb je de pachter al gecontacteerd om te polsen naar zijn bereidheid om de grond te verlaten ? Misschien maakt hij er helemaal geen probleem van.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 dec 2016 16:04

Deze pachter betaalt intussen geen landhuur meer. .
Heeft hij wel de juiste betalings-, en adresgegevens van u?
Weet hij wel dat jij die grond geërfd hebt?

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 29 dec 2016 19:54

De pachter is familie, maar ik heb geen contact meer met familie meer (erfeniskwestie).
Pachter had al schriftelijk laten weten dat hij geen afstand van zijn rechten doet. Bovendien kan hij het rekeningnr. hebben indien hij dit wenst, maar geeft geen teken van goodwill.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 dec 2016 22:04

Als hij het niet heeft kan hij toch niet betalen! zelfs geen poging doen.
U moet u als eigenaar kenbaar maken.

Gelet op al de bovenstaande info dat toch eens goed overleggen met notaris of advocaat.

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#9 , 29 dec 2016 22:10

Ik heb hem reeds een schrijven gestuurd met de vraag of hij vrijwillig mijn grond wil verlaten; Hierop heeft hij duidelijk negatief geantwoord en daarmee staat hij natuurlijk duidelijk aan de kant van het andere deel van de familie !
Daarom heb ik een zeer sterk vermoeden dat hij van zeer slechte wil is.
Ik neem aan dat ik hem ingebreke moet stellen ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 30 dec 2016 08:50

En begin al met hem ook uw rekeningnummer te geven, zodat hij de achterstal kan betalen. Je had hem onmiddellijk nadat jij eigenaar was geworden van de grond een aangetekend schrijven moeten sturen met uw gegevens en rekeningnummer. Nu sta je zeer zwak, en kan je enkel nog hopen dat de vrederechter hem doet weggaan.

tira00
Berichten: 929

#11 , 30 dec 2016 11:25

Hoe zit het eigenlijk met rechtsopvolging in dit geval?
Hij heeft het perceel geërfd....

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#12 , 05 jan 2017 21:50

Kan hij via bezwaar indienen, zomaar gelijk krijgen ?
Kan ik nooit deze grond zelf aanwenden ?

tira00
Berichten: 929

#13 , 06 jan 2017 10:18

Je bent pas pachter met rechten als er een huurovereenkomst bestaat en huur betaald.
Dat heeft hij toch niet met u?

Geena
Topic Starter
Berichten: 59

#14 , 23 jan 2017 15:04

Het is al jaren een mondelinge overeenkomst. Intussen heeft hij ook huur betaald.
Kan hij gelijk krijgen op grond van dat zijn machines breder zijn dan 3 meter ?
bedankt

Terug naar “Landbouw recht”