Landbouwgrond

HHerman
Topic Starter
Berichten: 2

Landbouwgrond

#1 , 24 jan 2016 10:30

Mijn schoonmoeder heeft een stuk landbouwgrond (ong 8 are) liggen. Deze wordt ondertussen ongeveer 15j. gebruikt door een landbouwer zonder huur- of pachtovereenkomst en zonder vergoeding (ze is blij dat het onderhouden wordt).
Bestaat er een wet die bepaalt dat een stuk grond automatische van eigenaar verandert indien deze persoon, gebruiker van het stuk grond, een x aantal jaar die grond onderhoudt en/of gebruikt?
Maw kan mijn schoonmoeder haar stuk grond verliezen aan de landbouwer zonder dat dit officieel wordt verkocht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 24 jan 2016 12:21

Neen.
Maar in veel gevallen is het heel moeilijk om zo'n landbouwer eraf te krijgen zonder ruzie.
Doordat ze er jaren gratis en voor niets mogen gebruik van maken en onderhouden, zien de meesten het bijna als hun eigendom. Speciale hersenen...
Verschillende gevallen van kortbij meegemaakt.
Zelf zou ik nog liever de grond volledig braak laten liggen en er een bos op laten groeien, dan het gratis te laten gebruiken door een landbouwer.
Alleen al voor de ruzie om hem eraf te krijgen.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 24 jan 2016 14:02

wat plant die landbouwer dan op die slechts 8a??

Reclame

HHerman
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 24 jan 2016 14:35

Het stuk grond ligt naast een groter perceel. De percelen samen worden gebruikt om gras te laten groeien en om te hooien.

Terug naar “Landbouw recht”