Vehuren weide, pachtwetgeving vermijden

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

Vehuren weide, pachtwetgeving vermijden

#1 , 02 jan 2016 23:24

Allen,

is onderstaande tekst voldoende juridisch sluitend om te voorkomen dat huurders geen gebruik kunnen maken van de pachtwetgeving, er van uitgaande dat de grondeigenaar/verhuurder geen kennis heeft van het beroep van de huurders?


Huur
overeenkomst
van gronden voor gebruik in het kader van
een
paardenhouderij
Tussen de ondergetekenden:
enerzijds: d
e heer

mevrouw
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ wonende te _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
hierna genoemd : “de verhuurder

en
ander
zijds: d
e heer

mevrouw
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ wonende te _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _
hierna genoemd : “de huurder

is overeengekomen wat volgt:
1.
De verhuurder staat aan de huurder
het genot af van een perceel grond, groot _ _ _ _ _ _ _,
door partijen goed gekend, gelegen te _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, om
het
te gebruiken in het
kader van zijn paardenhouderij.
2.
Als vergoeding voor dit gebruik zal de gebruiker aan de exploitant de som van _ _ _ _ _ _ _ _
EURO betalen, jaarlijks telkens op
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Deze huurprijs wordt jaarlijks op de
vervaldatum geïndexeerd aan de index der consumptieprijzen.
3.
De overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van _ _ _ _ _
jaa
r, ingaand op _ _ _ _ _ _ _
en eindigend van rechtswege en
zonder opzeg
ging op _ _ _ _ _ _ _ _.
Of: De overeenkomst wordt afgesloten voor een onbepaalde duur. De verhuurder zal op
ieder ogenblik zonder hiertoe enige motivering te moeten vermelden en op eerste verzoek
een einde kunnen maken aan de overeenkomst en dit mits
een opzeg van twee maand te
betekenen bij aangetekend schrijven.
4.
Op het einde van de overeenkomst moeten de goederen zonder ingebrekestelling en in een
uitstekende staat van onderhoud aan de verhuurder teruggegeven worden (onkruidvrij en in
goede staat va
n bemesting).
5.
Beide partijen verklaren uitdrukkelijk dat de bepalingen van de pachtwetgeving niet van
toepassing zijn op deze overeenkomst. Elk gebruik in het kader van een bedrijfsmatige
landbouwexploitatie is verboden. Het is eveneens verboden de gron
d onder te verhuren of
de huur over te dragen.
Opgemaakt te _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ op _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, in twee exemplaren,
waarbij iedere partij verklaart een exemplaar te hebben ontvangen.
(ondertekeni
ng door beide partijen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 03 jan 2016 15:08

waarom zou je in het contract zetten dart het over een paardehouderij gaat? Dan geef je (dacht ik toch) een reden te meer dat het eventueel wél onder de pachtwet zou vallen. Immers: (één van de redenen) om een perceel onder de pachtwet te laten vallen moet er een professionele agrarische activeit op uitgeoefend worden: en laat een "paardehouderij" dat nu wél te zijn: want die mens verdient er zijn inkomen ook mee. Ik dacht dat het veiliger was er te zette: 'om zijn paarden te stallen"; Daar blijkt niet uit dat het een beroespactiviteit is. Maar gewoon een privéperoon die er zijn eigen paarden stalt.

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

#3 , 03 jan 2016 21:00

Ik heb dit gekopieerd van de site van het Vlaams Paardenloket http://www.vlaamspaardenloket.be/nl/the ... toepassing

Maar ze zetten er ook expliciet bij dat ze geen experts zijn, vandaar de vraag :wink:

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 04 jan 2016 16:00

Pachtwet, Art. 1:

De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op :
1° de pacht van onroerende goederen die, hetzij vanaf de ingenottreding van de pachter, hetzij krachtens een overeenkomst van partijen in de loop van de pachttijd, hoofdzakelijk gebruikt worden in zijn landbouwbedrijf, met uitsluiting van de bosbouw.
Onder " landbouwbedrijf " wordt verstaan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen met het oog op het voortbrengen van landbouwprodukten die in hoofdzaak bestemd zijn voor de verkoop;
2° het in gebruik nemen van onroerende goederen, zoals bepaald in de vorige paragraaf, door middel van de vestiging van vruchtgebruik onder de levenden door de wil van de mens en voor bepaalde duur.
Op het aldus verleende recht zijn de bepalingen van boek II, titel III, van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing.


Zullen op de grond landbouwprodukten (=paarden veronderstel ik) gekweekt worden, in hoofdzaak bestemd voor de verkoop? Of wenst men de grond louter te gebruiken om paarden op te houden voor iemand anders?

Ik zou het gebruik door een paardenhouder niet vermelden, enkel een paragraaf waarbij de huurder expliciet verklaart geen landbouwbedrijf te exploiteren in de zin van de pachtwet en de op basis daarvan uitgevaardigde bepalingen.

Let op met betalingen e.d Indien u bv ooit een ontvangstbewijs van betaling ondertekent waarop het woord 'pacht' vermeld staat kan dat grote problemen veroorzaken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

#5 , 11 jan 2016 21:26

Bedankt voor de reacties, bedoeling is om louter weidegrond ter beschikking te stellen van hobbyisten met paarden, particulieren en te allen tijde pacht te vermijden.

tira00
Berichten: 929

#6 , 12 jan 2016 09:36

Ik zou niks op papier zetten en dan nog kan je veel moeilijkheden verwachten in de toekomst om ze er ooit terug af te krijgen.....

Terug naar “Landbouw recht”