Contractbreuk

Anouk30
Topic Starter
Berichten: 7

Contractbreuk

#1 , 03 sep 2015 17:24

Hallo,


Wij huren een paardenweide voor 50 euro per maand. Dit was een naakte weide, wij hebben er stallen, omheining e.d. met goedkeuring van de eigenaar opgezet. Er was mondeling overeengekomen dan wij een opzeg van een maand hebben, en de eigenaar van een jaar. In Art. 2 van de huurovereenkomst staat het volgende; De huur wordt gesloten voor jaarlijkse termijnen waarvan de eerste is ingegaan op 01/07/2014 om te eindigen op 30/06/2015. De overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar, ingaand op 01/07/2014 en eindigend van rechtswege en zonder opzegging op 30/06/2015. Gisteren telefoneerde de eigenaar dat ze de wei ging verkopen, en 5 minuten later stond ze al online. Dit is toch contractbreuk, niet? Wij hebben stipt elke maand de huur gestort. Wij hebben grote uitgaven gedaan +/- 5000 euro, en dat hadden we nooit gedaan zonder die "zekerheid" dat ze ons niet van de ene dag op de andere eraf konden smijten. Op mijn antwoord aan de telefoon dat we een contract hebben antwoordde ze;" Tja, als ik de wei verkoop, dan verkoop ik ze he". Wat moet ik doen??


Mvg,
Anouk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 03 sep 2015 17:27

Hoe wil je een mondelinge overeenkomst bewijzen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 sep 2015 17:34

Bovendien kan er perfect een weide verkocht worden dat bezwaard is met een huur. Dat is absoluut geen probleem. Een woning die verhuurd wordt, kan ook verkocht worden.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2015 18:16

Zorgen dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Dan is deze tegenstelbaar aan de koper, die moet de huurovereenkomst respecteren. Hij zal dus een einde kunnen maken aan de huurovereenkomst tegen 30 juni 2016.

Anouk30
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 04 sep 2015 13:21

Zorgen dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Dan is deze tegenstelbaar aan de koper, die moet de huurovereenkomst respecteren. Hij zal dus een einde kunnen maken aan de huurovereenkomst tegen 30 juni 2016.
Dus een gehandtekend contract is niets waard als het niet geregistreerd is?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 sep 2015 15:29

Dus als ik het goed voor heb is dit artikel 2:
  • De huur wordt gesloten voor jaarlijkse termijnen waarvan de eerste is ingegaan op 01/07/2014 om te eindigen op 30/06/2015. De overeenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar, ingaand op 01/07/2014 en eindigend van rechtswege en zonder opzegging op 30/06/2015.
Is dit het volledige artikel?
Als ik dit artikel lees, concludeer ik dat er sinds 01/07/2015 geen huur meer bestaat. De huur wordt wel voor jaarlijkse termijnen gesloten, maar ik zie nergens staan dat ze automatisch hernieuwd wordt. In tegendeel, ze eindigt van rechtswege en zonder opzegging op 30 juni 2015.

Afhankelijk van hoe we de bestaande toestand interpreteren, kunnen we tot verschillende situaties komen. Aangezien de partijen echter beiden ervan uitgaan dat het een huur is, kan het volgende artikel ingeroepen worden:
  • Art. 1736 BW
    [Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
    De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.]
In dat geval zou u wel recht hebben op een opzeggingstermijn van een maand.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 sep 2015 15:30

Zorgen dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Dan is deze tegenstelbaar aan de koper, die moet de huurovereenkomst respecteren. Hij zal dus een einde kunnen maken aan de huurovereenkomst tegen 30 juni 2016.
Dus een gehandtekend contract is niets waard als het niet geregistreerd is?
Het gaat hier niet om de geldigheid, maar om tegenstelbaarheid tov derden.

Terug naar “Landbouw recht”