Regenput laten steken + vraag Pachtrecht

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

Regenput laten steken + vraag Pachtrecht

#1 , 31 aug 2015 21:08

Beste,

Wij zouden graag een regenput steken in onze tuin. We zitten echter in een gesloten bebouwing waardoor we dit niet zo makkelijk kunnen doen. Achter ons huis ligt wel een stuk landbouwgrond waarover eventueel gereden zou kunnen worden waardoor een regenput steken toch zou moeten lukken.

Ik ben naar de eigenares gestapt van dit stuk grond om mijn plannen uit te leggen alsook om te vragen hoe ze hierover staat dat we even met een kraan + vrachtwagen over die grond mogen rijden. Vanaf het begin was ze niet echt enthousiast. Ze kwam met allerlei kleine redenen af om het maar niet te moeten doen. één ervan was dat er nu nog enkele rijen aardappelen opstaan van de boer en dat het vooral van hem zal afhangen als het mag of niet. De eigenares ging "dan eens" contact opnemen met de boer.

Puur toeval rijdt de boer de dag erna op het veld en stopt ter hoogte van ons huis (langs achter) om iets aan zijn machine te doen. Ik ga er naar toe en leg mijn plannen uit. Voor hem was het absoluut geen probleem. "éénmaal met de ploeg er over rijden en alles is terug zoals voorheen".

Ik ga enkele dagen daarna terug naar de eigenares om te zeggen dat de boer ermee akkoord is. Dan begint ze weer allerlei reden uit te halen dat ze dat nog moet navragen bij enkele partijen en dat ik ze in snelheid heb gepakt want ze ging zelf "dan eens" naar de boer stappen. Nu komt er op neer dat ik zo goed als zeker een neen heb gekregen.

Nu kreeg ik als tip van een persoon dat er zoiets als een Pachtwet bestaat. Dus de boer pacht zeer waarschijnlijk die grond (want de boer heeft geen familiale banden met de eigenares). Dit zou ik nog eens moeten dubbel checken bij hem.

Ik nam de pachtwet er bij ( https://kbc-pdf.kbc.be/ltb/pachtwet_N.pdf ) en daar valt te lezen op blz 21
Oprichting van gebouwen of uitvoering van
bepaalde werken: De toestemming van de verpachter is niet verplicht.
Kort samengevat: als de boer dus akkoord is met de éénmalige passage van de vrachtwagen, kan de eigenares mij dan iets iets doen, of kan ik verder?

Hier vind je ook een schets terug van wat ik zonet heb uitgelegd:
http://oi62.tinypic.com/24fg3sh.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 sep 2015 10:43

Het is de pachter die beslist over het al of niet toelaten van anderen op zijn grond.
Ikzelf heb een regenwaterput van 10.000 l gemaakt op een plaats die ook niet toegankelijk was voor kraan en vrachtwagen., Nl onder mijn garage. Vloer moest toch worden vernieuwd. Met spierkracht uitgegraven, vijverfolie en betonnen fundering erin, dan opmetselen met betonblokken en welfsels erop en klaar is kees. Als je het zelf kan doen, stukken goedkoper dan een prefab put van dezelfde inhoud.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#3 , 01 sep 2015 11:00

Dag Mava105,

Bedankt voor uw antwoord.
Ik opteer toch om deze te laten steken.

Als ik 100% zeker weet dat dat de pachter de eindbeslissing neemt, dan zou ik nog eens met hem gaan praten. Mondeling heeft die mij al verteld dat het geen probleem is voor hem. Ik weet echter niet in hoeverre hij eventueel de relatie tussen zichzelf <-> verpachter op het spel wil zetten om mij (een onbekende) te helpen.

Ik kan er inkomen dat de pachter eventueel zijn beslissing "onder druk" van de eigenares zal intrekken om de relatie tussen hen beiden niet op het spel te zetten.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2015 11:03

Ik kan hier jouw schets even niet meer openen, maar als ik mij het goed herinner dan is het gepachte veld enkel bereikbaar via de privéweg van de eigenares, en heeft u dus ook haar toestemming nodig.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 sep 2015 11:24

Eventueel aan de boer vragen die put voor u te willen steken, dan hoeven er geen derden aan te pas te komen.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#6 , 01 sep 2015 12:00

Wat Lanox zegt klopt inderdaad. Maar die weg is ook in gebruik door firma1, firma2 en firma3.
De boer moet dus sowieso over die weg gaan, maar ik ga er dan ook vanuit dat "als er al" een pacht overeenkomst opgemaakt werd dat dit er zal instaan. Anders kan de boer nooit aan zijn land geraken.

Wat Mava105 zegt heb ik ook al gedacht. Maar dan moet die boer al een kraan hebben en moet er toch nog altijd een vrachtwagen (waar de regenput opstaat) oprijden. Dus het ligt nogal moeilijk vrees ik.

tira00
Berichten: 929

#7 , 01 sep 2015 12:31

Is het ladderrecht niet toe te passen in dit geval? Wordt toch voor meer dingen toegepast dan bij hagen of muren (materialen aanvoeren)
http://www.vastgoedplatform.be/mag-je-b ... -de-buren/

Terug naar “Landbouw recht”