Hagelkanonnen

_Alexander_
Topic Starter
Berichten: 7

Hagelkanonnen

#1 , 08 aug 2015 00:21

Beste,

Ik zou een discussie willen starten over hagelkanonnen. Ik woon op het platteland, en merk dat er de laatste jaren steeds meer fruittelers zulke kanonnen installeren om hun fruit te beschermen tegen hagel. In de praktijk worden die dingen geactiveerd vanaf 20 min voor het kleinste zomeronweertje (wanneer er vaak nog blauwe lucht te zien is), tot lang nadat het al gepasseerd is. Je krijgt dan van elk kanon om de 10s een enorme knal te horen. Gevolg: vanaf de lente tot in het najaar hebben we regelmatig urenlang een kanonnenconcert dat onze gesprekken, tv, radio, ... overstemt. Je kan je niet concentreren, baby wordt wakker, honden blaffen, enz. Dit gebeurt soms ook 's nachts en stoort dan onze nachtrust (merk op dat je niet altijd wakker wordt van een klein onweertje, maar wij gegarandeerd wel van die kanonnen). Politie weigert op te treden (ik heb reeds een drietal keer gebeld en werd telkens afgescheept).

Tot recent trok ik me er weinig van aan, maar het wordt elk jaar erger.

Voor de lezers die minder vertrouwd zijn met de problematiek, laat het duidelijk zijn dat hagelkanonnen totaal geen effect hebben op hagel. Het betreft niets anders dan georganiseerde oplichting om goedgelovige boeren 30 à 40.000 EURO armer te maken voor een 'magische oplossing' tegen het risico op hagel die veel goedkoper is dan de 100% effectieve - maar duurdere - methodes zoals een verzekering of hagelnetten. Believers van de effectiviteit zijn enerzijds de fabrikanten van die kanonnen (logisch), en de boeren (wishful thinking en confirmation bias).

Voor zij die een andere mening toegedaan zijn, kijk even wat de WMO (World Meteorological Organization) zegt:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 4247,d.bGg
of - dichter bij huis - de KMI:
http://radar.meteo.be/nl/3312135-over+h ... t_12206765

Conclusie: een volstrekt idiote situatie waarin het plattelandsleven bij elk zomeronweertje met ocharme één nauwelijks hoorbare donderslag, steeds meer op wereldoorlog 2 gaat lijken, en waarvan er meer dan een eeuw geleden al door wetenschappers aangetoond werd dat er geen nuttig effect is.

Ziet iemand een juridische piste om de hinder te stoppen of minstens te verminderen?

In een politieke piste zie ik niets want in een landelijke gemeente zit er veel kiesvee (excusez le mot) bij de boeren, en geen enkele politicus wil zich hieraan verbranden. Daarnaast geloven eigenlijk ook veel gewone mensen dat die kanonnen werken en weten ofwel niet dat de wetenschap iets anders zegt, of ze negeren het (een beetje zoals climate change denial).

Alvast bedankt voor elke nuttige feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 aug 2015 01:21

Een hagelkanon gebruiken vormt geluidsoverlast, en daarom zijn in de meeste landelijke gemeentes (vooral als er fruitteelt is, dus vaak in Limburg) bijkomende reglementen hiervoor opgemaakt. Kijk dus eerst na wat het reglement van uw gemeente hierover zegt.

_Alexander_
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 aug 2015 13:08

Sorry, vergeten te vermelden. Geen specifiek reglement hierover in mijn gemeente...
In een naburige gemeente is er na veel gedoe met petities en dergelijke wel een reglement gekomen, maar dat doet niet veel meer dan het status quo behouden (en bij overtredingen van bep.regels weigert gemeente op te treden).

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 09 aug 2015 20:05

Dan rest er u niets anders dan telkens klacht in te dienen wegens geluidsoverlast, zeker 's nachts. Niet afgeven tot er een PV wordt opgesteld, want in kleine en landelijke gemeentes doet men dat niet altijd even graag.

_Alexander_
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 09 aug 2015 22:45

En wat is het gevolg van een PV?

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 09 aug 2015 23:00

Landbouwers zijn door de band nuchter denkende mensen die zich niet in de luren laten leggen. Overtuig hen dus van de zinloosheid van t lawaaimaken.... Voorts naar de gemeentepolitiek stappen om om een reglementering af te dwingen dmv een door veel bewoners (kiesvee) getekende petitie. Een vzw oprichten met die vele bewoners om juridische stappen te zetten is ook een mogelijke piste.

Natuurlijk waren die fruitbedrijven er (waarschijnlijk) al lang vooraleer jullie er neerstreken. t Is zoals naast een kippenkwekerij gaan wonen en dan gaan klagen over de stank...

t Is natuurlijk ook een beetje de fout van de lakse overheid die landbouw en wonen onverstandig dooreenmengt met haar (vroeger) ruimtelijk wanbeleid.

_Alexander_
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 10 aug 2015 22:12

In mijn eerste bericht zei ik: "steeds meer" van die dingen. "Elk jaar erger". Opmerking over kippenkwekerij is niet relevant. Ik woon zelfs op meerdere honderden meters in vogelvlucht van de dichtsbijzijnde fruitplantage, veel verder om ooit hinder te verwachten. Daar staat nu sinds vorig jaar een kanon geïnstalleerd dat aan mijn woning nog 80 á 90db geeft, u kan zich inbeelden! Waarschijnlijk een nieuw extra krachtig model, de rolls-royce tegen hagel!

De boeren rondom mij zijn duidelijk niet nuchter denkend, anders hadden ze zo'n kanon niet gekocht. 0% kans dat die ooit toegeven dat ze zich in de luren hebben laten leggen.

U spreekt over juridische stappen die men kan zetten: welke juridische stappen, welke rechtsgrond, precedenten? Daarin ben ik geïnteresseerd. Dit mag mij gerust wat geld kosten, maar ik heb geen tijd noch energie voor politieke actiegroepjes en dergelijke.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 10 aug 2015 22:40

Ditto hier. Een fruitboer heeft sedert twee jaar een brigadedivisie van deze ondingen in zijn 25ha perenplantage staan op 500m van mijn woning. Weet meestal 10 min voor een onweer eraan komt dat het in de buurt is. De heibel ervan is doorgaans erger dan de donder van het onweer zelf.

_Alexander_
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 13 aug 2015 20:44

Het is weer leuk hier. Door de vele aankondigingen in de media over een grote storm die het land gaat teisteren hebben ze de kanonnen voor de zekerheid maar extra vroeg geactiveerd: 50min alvorens het onweer effectief ter plaatse was. Dat is een nieuw record! We zaten nog leuk buiten op ons terras maar zijn vroeger moeten binnengaan door de knallen van 100db (Nb. het niveau waarboven acute gehoorschade kan optreden).

In de middeleeuwen luidde men de kerkklokken om onweer af te wenden. Vandaag gebruikt men elektronisch gestuurde ontploffingen van acetyleen. Van vooruitgang gesproken!

lou1
Berichten: 1

#10 , 08 dec 2015 20:14

Wist je dat er geen blikseminslagen naar beneden komen tijden de werking van hagelkanon.
Woon al een paar jaar in de buurt van zo'n ding en ben altijd blij dat mijn tuin gespaard is gebleven van hagel.
Denk dat ding toch werkt........

Terug naar “Landbouw recht”