Mondelinge huur

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

Mondelinge huur

#1 , 23 mar 2015 11:48

Mijn grootouders hebben een paar landbouwgronden liggen (geërfd) en vertelden dit weekend dat de pachters de huur waren komen betalen. (Altijd cash ...)

Klein gesprekje erover gehad en nu vroeg ik mij dus een paar dingen af:
- Mijn grootmoeder klaagde dat een van haar pachters eigenlijk een zeer goeiekope prijs had. Kan zij meer vragen?
- Gezien er niets op papier staat, wat zijn de opzegmogelijkheden?
- Wat als de grond verkocht wordt en er is geen huurovereenkomst?
- Wat als mijn grootouders sterven en wij erven die gronden? Wat zijn onze rechten en plichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisB
Berichten: 78

#2 , 26 mar 2015 09:03

Gaat het daadwerkelijk op pacht of verhuur? Zijn de percelen verhuurd/verpacht aan mensen die beroepsmatig in de landbouw actief zijn?

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

#3 , 26 mar 2015 09:11

Wat is het verschil tussen beiden?

Reclame

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#4 , 28 mar 2015 10:43

Er is sprake van pacht wanneer de grond beroepsmatig wordt gebruikt door de huurder/pachter.(pachter moet dus landbouwer zijn, uitgezonderd sportpaarden)
Overeenkomstig artikel 3 van de pachtwet moet de pacht schriftelijk worden vastgesteld. Dit kan zowel onderhands gebeuren als bij authentieke akte. De afwezigheid van geschrift heeft echter geen gevolgen voor de geldigheid van de pacht, alleen maar ten aanzien van de bewijsmiddelen.
.

M.a.w.: Als de pachter kan bewijzen dat hij de grond al meerdere jaren in pacht heeft zal de pachtwet van toepassing zijn.(dit kan door fakturen van een loonwerker die daar voor hem geoogst, gezaaid heeft, getuigen alle middelen zijn goed)

Als de grond verkocht wordt heeft de pachter voorkooprecht. Indien de pachter dit niet uitoefent gaat de pacht gewoon mee met de eigendom net zoals een verhuurcontract bij woningen. Bij vererven verhuist de pacht mee.

Landbouwpacht is langlopend en zeer moeilijk opzegbaar. Kortste opzegperiode is 3 tot 4 jaar indien voor eigengebruik, je moet dan landbouwer zijn met een leefbaar landbouwbedrijf. Anders is het 9jaar, 27jaar of 65 jarige leeftijd van de pachter bij een loopbaanpacht.

Maximale pachtprijs=niet geindexeerd ki* coëfficient bepaald door de provinciale pachtcomisie (3 jaarlijks per streek en soort grond)
zie:http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting ... pachtprijs

Op deze site kan je al redelijk wat vinden i.v.m. pacht :http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting ... chtprijzen

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

#5 , 31 mar 2015 17:57

Het zal dan inderdaad pacht zijn, want het zijn landbouwers.
Alvast bedankt voor de info! Ik ga de links zeker eens bekijken!

Terug naar “Landbouw recht”