Landbouwgrond

opa
Topic Starter
Berichten: 28

Landbouwgrond

#1 , 22 dec 2014 13:31

Dag iedereen.
Ik bezit een stuk landbouwgrond van 3000 vierkante meter, de gemeente waar ik deze grond heb heeft daar ook percelen liggen.
De gemeente wil de nog particulieren stukken kopen om er sociale woningen te bouwen. Er is nog niet gesproken over een prijs of wanneer dit gaat gebeuren.
De gemeente heeft een een firma aangesteld om een studie te maken voor dit project, deze firma heeft ongeveer een jaar geleden aan mij schriftelijk de toelating gevraagd om bodemonderzoek en opmetingen te doen, wat ik toegestaan heb.
Sindsdien heb ik niets meer gehoord van deze firma.
Nu krijg ik op twee weken tijd van drie firmas telefoon om te vragen of ik geïnteresseerd ben in de verkoop van mijn grond, ik heb er een laten thuis komen en deze stelde een goede prijs voor, natuurlijk onder voorwaarden van als dit, als dat en met een looptijd van twee jaar.
Nu heb ik contact opgenomen met de firma die de studie uitvoert, om te vragen of zij al iets meer wisten over dit project. Volgens hun is de studie nog bezig en zijn er nog geen datum voorzien om mij te contacteren voor een gesprek.
Ik vroeg aan deze persoon. Wat gebeurt er als ik een contract aanga met een firma, en de gemeente de grond wil kopen voor de einddatum van dit contract?
Ik kreeg als antwoord, in dit geval kan de gemeente u grond aanslaan, en kan de firma waar u een contract mee heb een schadevergoeding vragen omdat u uw verplichtingen niet kan naleven.
Weet er iemand of dit zo is?

Mvg,
Opa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 dec 2014 16:37

Dat zijn waarschijnlijk firma's die er zelf een centje willen aan overhouden, al of niet op een propere manier. Bedenk wel dat de gemeente het laatste woord zal hebben.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 22 dec 2014 18:40

Die willen uw grond ontfutselen aan de prijs van landbouwgrond om die daarna aan de prijs van bouwgrond te verkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 dec 2014 10:35

Zie antwoord Roharro. De prijs die uw landbouwgrond bij onteigening zal opbrengen zal beduidend hoger liggen dan de "interessante" prijs die deze firma's momenteel bieden.

Spijtig genoeg nog steeds een gangbare praktijk door louche immo-kantoren en vastgoedontwikkelaars in bepaalde streken. Persoonlijk zou ik de firma's in kwestie eens nakijken en verifiëren of ze staan ingeschreven op de tableau van het BIV. Indien zo --> vriendelijk briefje naar de klachten commissie vanwege inbreuk op het ethisch gedrag (winstbejag) dat een respectabel kantoor dient te eerbiedigen. Niet dat ik ook maar de minste twijfel heb dat deze commissie de zaak traditiegetrouw verticaal zal klasseren, ze zijn immers even ziek (zie oa. de recente panorama reportage) maar op die wijze is er op zijn een papieren dossier.

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 24 dec 2014 14:32

Bedankt voor jullie antwoord, ik denk dat ik alles ga laten rusten tot de gemeente reageert.

Terug naar “Landbouw recht”