Pachtwet nog van toepassing ? Geen pacht ontvangen in 19j...

Miguel
Topic Starter
Berichten: 17

Pachtwet nog van toepassing ? Geen pacht ontvangen in 19j...

#1 , 28 feb 2014 16:47

Mijn moeder (overleden) verpachtte een weiland aan landbouwers/veehouders.
Na het overlijden van mijn moeder (1995) kregen we van de pachters een (gewone) brief met de vraag aan wie ze voortaan moesten betalen.
We hebben daarop NOOIT geantwoord. En dus hebben we sindsdien ook GEEN pacht meer ontvangen.
Ondertussen blijkt dat, na de zoon, nu de kleinzoon van de pachters het gebruik van het weiland verder zet.
Er is ons nooit iets over gezegd en zeker nooit goedkeuring gevraagd.
Nu willen we het weiland verkopen maar vragen ons af of de kleinzoon zich kan beroepen op de 'pachtwet' mbt voorkooprecht of schadevergoeding.
M.a.w. is in dit geval de oorspronkelijke pachtwet niet onbestaande en dienen we met de gebruiker geen rekening te houden omdat er ons nooit iets medegedeeld is en ook omdat er in 19 j. niets betaald is.

Uiteraard ga ik me bevragen bij de notaris maar zou toch graag een tweede opinie willen.

Met dank voor de reacties,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2014 18:09

Pachtwet Art. 34.
De pachter kan, zonder toestemming van de verpachter, zijn pacht geheel overdragen aan zijn afstammelingen of aangenomen kinderen of aan die van zijn echtgenoot of van de echtgenoten van de voormelde afstammelingen of aangenomen kinderen.
De overnemer treedt in al de rechten en verplichtingen die uit de pacht voortvloeien, maar de overdrager blijkt met hem hoofdelijk gehouden tot de verplichtingen die uit de pacht zijn ontstaan.


Het feit dat de pacht gedurende 19 jaren niet betaald werd heeft niet tot gevolg dat de pacht nu "onbestaande" is. Dit kan een reden zijn om de ontbinding van de pacht bij de vrederechter te vorderen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 feb 2014 19:56

Waarom werd er van jullie uit nooit een rappel gestuurd voor het betalen van de pacht. Je zal ze in ieder geval niet meer kunnen recupereren. "Schuld is haalbaar" wordt er steeds gezegd.

Reclame

Miguel
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 01 mar 2014 17:25

Beste Scorpioen,
Dank voor de reactie.
Begrijp ik het goed dat, uit de tweede alinea, blijkt dat de overdrager ons moest en nu ook moet in kennis stellen dat de pacht werd overgedragen ? (bijkomend feit voor ontbinding te vragen)
Zou het kunnen dat de 'overdrager', die nu 82j is, gewoon zegt dat er nooit 'overdracht' was ?
Bij het laatste tel.contact zei hij duidelijk dat er niets verandert is of zal gebeuren….alles blijft hetzelfde zei hij.
De kleinzoon zei wel dat hij het nu bewerkt maar zei ook dat er niets veranderde want 'alles blijft hetzelfde'.
Hoe kan ik bewijzen dat er 'overdracht' is geweest ?
We hebben ook nooit een rappel gestuurd omdat we in de toekomst liever vrij (?) zouden kunnen beschikken over het weiland. Omdat er een paragraaf staat in de pachtwet dat de wet bestaat als er een vergoeding wordt betaald.
De bedoeling is dat we de grond 'vrij' kunnen te koop stellen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2014 18:05

Begrijp ik het goed dat, uit de tweede alinea, blijkt dat de overdrager ons moest en nu ook moet in kennis stellen dat de pacht werd overgedragen ? (bijkomend feit voor ontbinding te vragen)
Dat begrijpt u verkeerd. De overdracht moet niet ter kennis gebracht worden van de eigenaar.
Zou het kunnen dat de 'overdrager', die nu 82j is, gewoon zegt dat er nooit 'overdracht' was ?
Zou kunnen, alhoewel ik niet goed inzie welk belang hij hierbij heeft.

Als u een procedure in ontbinding zou voeren, dan doet u dat best tegen beiden.

Sint-Joris
Berichten: 30

#6 , 27 mar 2014 15:36

Uw pachter vraagt dus zelf aan wie hij in de toekomst de pacht moet voldoen en in 19 jaar wordt hierop niet geantwoord, waardoor hij uiteraard niet kan betalen.
Nu het perceel verkocht wordt, wenst u dat er geen pacht meer is omdat uzelf hem niet de mogelijkheid gaf om de pacht te voldoen?

Lijkt me straf mocht hiermee de pacht ontbonden worden.

Terug naar “Landbouw recht”