Nieuw landbouwbedrijf met woonst

Juppiter
Topic Starter
Berichten: 7

Nieuw landbouwbedrijf met woonst

#1 , 21 aug 2013 22:37

Beste,

Wij zijn sterk aan het overwegen om een landbouwbedrijf op te richten op de landbouwgrond van mijn ouders.
De grond is nu een 'kale' weide die verpacht wordt.

Wij zijn nu volop in de opzoekingsfase om daarna een business plan op te stellen.
1 van de onderdelen is een woonhuis bouwen grenzend aan de boerderij.

Wij vroegen ons af wat als het ergste moest gebeuren en het landbouwbedrijf gaat failliet?
Aangezien je in principe geen woonhuis mag bouwen op landbouwgrond, weten we niet goed wat daarmee gebeurd?

Alvast bedankt.
Olaf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 aug 2013 23:02

Hoe groot is die weide? Indien de totale oppervlakte te klein is om een landbouwbedrijf te laten renderen (een "weide" alleen zal niet volstaan...) vrees ik dat er geen toelating zal worden verleend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Juppiter
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 23 aug 2013 22:57

Die specifieke weide is 1ha groot.
Hierop zou het landbouwbedrijf zich vestigen en die grond zou de basis zijn.
Latere uitbreidingen zijn nog mogelijk.
We hebben nog 1 andere weide van 0.5ha en 1 grond van 0.5ha. die vroeger bewerkt werd door een nonkel.
Verder zijn er binnen de familie nog andere landbouwgronden beschikbaar.

Het zou gaan om het telen van groenten voor verkoop aan particulieren. In de richting van community supported agriculture.

Los daarvan is de grootte en wat nodig is allemaal op te nemen in de business case.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren met de woonst als ik ernstig ziek wordt (of erger kom te sterven), waardoor het landbouwbedrijf niet kan voortgezet worden? (Of een economische reden waarom het bedrijf failliet zou gaan kan ook natuurlijk...)

grtz
Olaf

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 23 aug 2013 23:10

Eens de regelgeving over 'pachten' lezen.

Juppiter
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 26 aug 2013 21:59

Bedankt. Al voor een groot stuk gedaan en dat is inderdaad een belangrijk punt.

Mijn vraag ging echter over het 'failliet' gaan of stopzetten van het landbouwbedrijf en de gevolgen hiervan voor het woonhuis ....

groeten
Olaf

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 26 aug 2013 23:16

Kan een zeeeer zwaar probleem zijn.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;

vooral de stukken over zonevreemde woningen eens lezen.

Hebben ook zo'n probleem ... eind jaren 60 heeft familie bouwgrond gekocht twee percelen .. er werd een vakantiehuis op gebouwd .
Naast en achter ons is het allemaal landbouwgebied.
Wat blijkt ging enkele weken geleden info halen bij de gemeente omdat we er nu een tweewoonst wilde bouwen ipv het vakantiehuis.
Wat blijkt nu .... ook onze grond is nu agrarisch, het vakantiehuis staat zonevreemd EN we kunnen geen twee bouwvergunningen krijgen gezien er maar één huis op staat. Zijn trouwens ineens ook geen twee panden meer maar een....
En dit sedert eind jaren 70 gewestplannen.

Terug naar “Landbouw recht”