duiventil van topniveauspeler

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

duiventil van topniveauspeler

#1 , 17 jun 2013 19:23

Ik ben nieuw op dit forum en zit met een prangende vraag.
Onze buurvrouw heeft een 3-tal jaar geleden een nieuwe woonst opgericht die ligt op grond met een "landelijk karakter". Ongeveer een jaar geleden is een nieuwe vriend bij haar ingetrokken.
Nu blijkt dat die nieuwe vriend één van de topspelers is binnen de belgische duivenbond (internetveilingen van 1 miljoen euro en dies meer).
Een 3-tal maand geleden werd hier een hok opgericht op het achterste deel van de bouwgrond. Dit deel heeft als karakter op het gewestplan "agrarisch waardevol gebied".
Bij navraag bij zijn vorige buren blijkt dat hij op zijn vorige eigendom (is ondertussen gescheiden) 4 duivenhokken opgericht had, regelmatig bussen met bezoekers van internationale origine ontving, bezoekers af en aanreden.
Ondeertussen hebben onze buurvrouw en hij ook een BVBA opgericht waaruit moet blijken dat zij toekomstgericht nog zeer grote plannen hebben ivm uitbreiding: lessen, seminaries, organisatie van helicoptervluchten, duivenfotografie, verhandelen van allerlei duiven-gerelateerde producten,...
Mijn vraag: kan dit zo maar op "agrarisch waardevol gebied". Ons lijkt dit toch wel bij uitstek een commerciele handel.
Wij vrezen uiteraard bij uitbreiding ook zeer sterke overlast...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 21 jun 2013 18:37

Eens langsgaan bij de dienst stedenbouw/ruimtelijke ordening van uw gemeente.

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 21 jun 2013 21:38

Ligt zeer moeilijk, schoonvader is hoofd technische dienst en heeft zelfde politieke kleur als gemeentebbestuur...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 21 jun 2013 23:01

Dan eens langsgaan bij de provinciale dienst milieu of bij de lokale of federale politie dienst milieumisdrijven.

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 21 jun 2013 23:16

Denken hier zeer sterk over na. Naar ons gevoel is er toch geen enkele binding tussen een doorgedreven topsport met duiven en een agrarische activiteit.
Een duivenhok van dit niveau neerplanten op grond met waardevol agrarisch karakter lijkt me toch wel iets heel anders dan een paar schaapjes te grazen zetten of enkele kippen laten rondscharrelen?
Lokale politie lijkt ons uitgesloten: zitten we alweer in hetzelfde circuit van" ons kent ons " op de gemeente.
Ik lig hier echt zwaar wakker van...

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 21 jun 2013 23:36

Lokale politie .... is meestal niet alleen voor één gemeente.
Maar niets weerhoudt u naar een andere gemeente van uw zone te gaan of zelfs naar een andere zone of een brief naar de procureur des Konings te sturen met uw klacht.

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 22 jun 2013 00:04

Heel dit "dossier" heeft nog een tweede luik. De nieuw opgetrokken woning ligt ook nog eens plus minus 50 cm boven de rooilijn. Gans de tuin werd opgehoogd met de uitgegraven grond van de woonst en naar wat ik met eigen ogen heb kunnen vaststellen nog een extra camion aarde. De woonst ligt wel degelijk op "bouwgrond met landelijk karakter" maar het achterste gedeelte is onomstreden "waardevol agrarisch gebied". Aangezien wij in een straat wonen die verderop doorloopt naar een berg en onze woonst het laagst gelegen is, vrezen wij dat wij bij gebeurlijke wateroverlast alle smurrie binnen krijgen.
Er is hier duidelijk zeer intentioneel gewerkt: pa is hoofd van de technische dienst en moet deze materie kennen uit hoofde van z'n stiel. Dochter is ingenieur milieuzorg. Kun je jezelf dan nog verschuilen achter onwetendheid? Pa heeft trouwens heel de bouw gecoördineerd (inclusief met witte architektenhelm op z'n hoofd). Wanneer mijn echtgenoot hem wees op die 50 cm niveauverschil kreeg m'n man als antwoord dat de architekt dit zo getekend had. Denkt die man nu echt dat hij te doen heeft met een stel oenen? Ik vrees alleen dat wanneer het tot een geding komt hij de schuld idd gaat leggen bij de architekt (eigenlijk niet gezien tijdens heel bouwtraject), aannemer, grondwerker. En zo zijn we wellicht vertrokken voor jaren.
Mijn grootste zorg blijft momenteel echter die duivenhandel, ik vrees dat ik hier nog dikwijls op dit forum ga komen, al is het maar om de frustratie wat van me af te schrijven...

Spruitje
Berichten: 19

#8 , 22 jun 2013 13:58

Over het ophogen van de grond kan ik mij niet uitspreken.
Wat de duiventillen betreft hebben we bij ons in de buurt (ook waardevol agrarisch gebied) een geitenkweker gekregen. Allemaal héél mooie witte geitjes, nadien werd er een winkeltje gebouwd waarin deze diverse producten verkocht. Geitenmelk, geitenkaas, ...
Bijna elke week stopt daar ook wel eens 'n bus (veelal schoolkinderen) die dan een dag op de geitenboerderij vertoeven, ik heb 'n vermoeden dat deze ook wel volgens de regels zal werken gezien er ook al protest is geweest van de buren, zonder gevolg.
Het verschil tussen geitjes en duiven zie ik niet. Misschien nog het enige verschil is dat je met 'n buur die duiven houdt geen was mag ophangen buiten of andere storende elementen mag aanbrengen in je tuin wanneer er wedstrijden plaats vinden. Dat zou ergens in de wet staan... en van elke burger wordt verwacht dat deze de wet kent en deze naleeft.

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 22 jun 2013 17:21

Dan moet het volgens mij in een gemeentelijk reglement staan.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 23 jun 2013 22:01

Met een geitenboerderij zou ik me perfect kunnen verzoenen (tenzij er ook 400 exemplaren gaan rondvliegen zoals hier :-)))
Geitjes, kippen,varkens...blijven tenminste op hun eigen territorium.
Maar ik heb hoegenaamd geen zin om bv een zondagse brunch op m'n terras uit te moeten stellen tot de duiven "gevallen" zijn, mijn kleinkinderen te moeten verbieden om met de bal te spelen, muisstil te moeten zijn of binnen te moeten blijven tot de wedstrijd achter de rug is.
Dan heb ik het nog niet eens over het voortdurend af-en aanvliegen op willekeurige momenten rakelings over onze tuin, dag in dag uit.
Als je eigen huis ook nog eens een bron van stress gaat worden gaat dat toch wel te ver.
We hebben op ons initiatief ook al een uitvoerig gesprek met ze gehad waarin we voorstelden een aantal dingen op papier te zetten die de goedkeuring van elk van ons konden wegdragen. Onze voorstellen:
-beperking van het aantal duiven die er nu zijn (400), antwoord:njet
-vaste vlieguren tijdens de week, antwoord:njet
-verwijderen van de ten onrechte opgehoogde aarde, antwoord:njet
Tja, dan vrees ik dat er een zoveelste burenruzie geboren is. Reken maar dat we met hand en tand onze woonst en het rustig genot daarvan zullen verdedigen.

gdm2
Berichten: 80

#11 , 26 jun 2013 00:01

Neem ook een hobby: wordt valkenier ! (of huur er een )

eylis
Berichten: 8842

#12 , 26 jun 2013 09:33

een valk mag je eigenlijk niet houden zonder vergunning maar het zou een oplossing zijn...Je kan ook een vaste "roodvogel"vlieger in je tuin hangen: dat is een vlieger in de vorm van een roofvogel die vasthangt en dus voortdurend over je tuin rondwiegt; duiven zullen een grote bocht maken rond je erf/tuin; dit is een toegelaten tuin/land-decoratie-object; Het wordt ook gebruikt om te voorkomen dat zwermen vogels landen op landbouwgewassen (en ze plunderen).

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 26 jun 2013 12:24

Enig idee waar zo'n roofvogelvlieger te verkrijgen is? Erg bedankt voor deze tip!

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 26 jun 2013 12:33

Je kan ook een vaste "roodvogel"vlieger in je tuin hangen: dat is een vlieger in de vorm van een roofvogel die vasthangt en dus voortdurend over je tuin rondwiegt; duiven zullen een grote bocht maken rond je erf/tuin; dit is een toegelaten tuin/land-decoratie-object; Het wordt ook gebruikt om te voorkomen dat zwermen vogels landen op landbouwgewassen (en ze plunderen).
Ik weet niet of het mag in de buurt van duivenhokken; tijdens wedstrijden is het uiteraard volledig verboden.
Rond het tijdstip dat de aan de wedstrijd deelnemende duiven ingewacht worden, is het verboden in de nabijheid van de hokken met opzet lawaai te maken of met opzet enige handeling te stellen van aard om de aankomende duiven af te schrikken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#15 , 26 jun 2013 14:27

En hoe worden wij verondersteld te weten wanneer deze wedstrijden gehouden worden, laat staan wanneer zij gaan toekomen ? Dit lijkt me toch erg ingrijp end, we mogen maw in onze eigen tuin niet doen wat we willen . er wordt door hen op zaterdagen en zondagen gespeeld. Bestaat hier wetgeving rond?

Terug naar “Landbouw recht”