duiventil van topniveauspeler

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: duiventil van topniveauspeler

#16 , 26 jun 2013 15:06

we mogen maw in onze eigen tuin niet doen wat we willen
Er zijn wel meer dingen die u niet mag doen in uw tuin. Wetgeving : verstoren van wedstrijden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#17 , 27 jun 2013 09:50

Oude belg, waar STAAt dat dat je geen decoratievlieger in je tuin mag oplaten? ik heb spreeuwen/merels ed die mijn tuinvruchten, kersen opeten: dus laat ik die vlieger boven mijn tuin vliegeren. (das niet héél hoog hoor) Dat de buurman wedstrijden houdt is fijn, maar ik moet daarom mijn kersen niet laten opeten door de spreeuwen héé :-)
en waar haal je dat citaat? Het veldwetboek??

eylis
Berichten: 8837

#18 , 27 jun 2013 10:04

heb het even nagetrokken: in enkele gemeentes staat deze regel in het politiereglement. Maar lang niet overal. en zeker nergens in het BW of veldwetboek.
Nu is deze regel mbt verstoren van duivenhokken tijdens de wedstrijd ook heel vaag en onduidelijk;
enkele opmerkingen:
-hoe wéét je wanneer het wedstrijd is? wordt dat officieel gecommuniceerd? Neen.
dus als jij een tuinfeest hebt gepland, en de duivenmelker met zijn 100 duiven komt ineens aan de deur bellen dat zijn duiven moeten vallen; Sorry: hij kan een beetje pro-actiever de data komen melden. Dat is zijn verantwoordelijkheid.
- als je vlieger er hangt met een bepaald doel (zoals voor je tuinvruchten), kan iemand moeilijk bewijzen dat ie er hangt om de duivenhokken te verstoren. Je schiet niet met luchtpistolen of zo.

Maar een belangrijke tip: ik denk dat elk lid van een duivenmaatschappij maar een bepaald aantal duiven per adres mag inschrijven (precies om die overlast binnen een bebouwde kom te beperken. Lees er het reglement van de Belgische duivenbond er mar eens op na;
volgens mij zit de duivenmens met een overduidelijk overtal.

Reclame

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#19 , 27 jun 2013 21:57

Dank je wel voor je duidelijke uiteenzetting.Ik ga direct het reglement vd duivenbond opzoeken :-)

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#20 , 27 jun 2013 22:54

Ik kan jammer genoeg het reglement van de Duivenbond nergens terug vinden. Nu, ik heb net zelf een mail naar de Duivenbond gestuurd met de vraag of 400 duiven in een dorpskern wel toegelaten zijn en of het aanvaardbaar is dat deze duiven op elk willekeurig moment van de dag gelost worden.
Hopelijk kunnen zij een éénduidig antwoord geven.
Ik verwacht wel dat deze mensen een eerlijk antwoord zullen geven. Leden die zich niet houden aan afspraken zullen wel op hun vingers getikt worden denk ik...

Franciscus
Berichten: 38583

#21 , 27 jun 2013 23:09

Ook het politiereglement van uw gemeente eens opzoeken.
Vb u gaat het gras afrijden, of flapperende lakens hangen in de tuin tijdens het lossen van de beestjes. Kan zijn dat dat ook verboden is...

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#22 , 28 jun 2013 12:49

De kogel is door de kerk. Vandaag klacht nr Ruimtelijke Ordening verstuurd. Hou jullie op de hoogte...

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 28 jun 2013 13:08

In de ziekenhuiscomplexen Monica en Harmonie in Antwerpen staan boven de zijgebouwen stenen/aardewerken uilen op 1/1 schaal. Ik vroeg me af waarom dit gebeurde en dan kreeg ik als antwoord dat dit was om de duiven af te schrikken. Gewoon boven op één gebouw, één hoog.

Oude Belg
Berichten: 3192

#24 , 28 jun 2013 15:24

In de ziekenhuiscomplexen Monica en Harmonie in Antwerpen staan boven de zijgebouwen stenen/aardewerken uilen op 1/1 schaal. Ik vroeg me af waarom dit gebeurde en dan kreeg ik als antwoord dat dit was om de duiven af te schrikken. Gewoon boven op één gebouw, één hoog.
Mariette, dat gaat om verwilderde duiven die daar gaan zitten en zich ontlasten. Wedstrijdduiven doen dat nooit. Die vliegen en gaan dan terug naar het hok. @ Franciscus : flapperende lakens, tuinparasols, heteluchtballons, ...... zijn inderdaad verboden. Daarom zie je zondagvoormiddag geen heteluchtballons.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8837

#25 , 28 jun 2013 15:32

we zullen binnenkort wel horen van poster horen of er bij de duivenbond op dat adres inderdeed 400 duiven ingeschreven staan sé...want dàt is ook verboden....

Oude Belg
Berichten: 3192

#26 , 28 jun 2013 16:23

we zullen binnenkort wel horen van poster horen of er bij de duivenbond op dat adres inderdeed 400 duiven ingeschreven staan sé...want dàt is ook verboden....
Wees gerust dat elke duif ingeschreven en geringd is, en dat er belastingen op betaald zijn. Blijkbaar weet je totaal niets af van duivensport.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8837

#27 , 28 jun 2013 17:35

400 duiven in een "duivencomplex" aan een gewoon huis in de bebouwde kom? dat is bijna onmogelijk dat dit mag in Belgie...dat is een kwekerij...wat voor mestoverschot komt daar niet bij kijken? (en duivenmest is echt heel vies...)
Dat is hetzelfde alsof ik 10 varkens zou houden in mijn tuin.
Nu ik er over nadenk... het zullen de VLAREM/ RO wel zijn die er een stokje voor zullen steken...

eylis
Berichten: 8837

#28 , 28 jun 2013 17:47

even opgezocht: één duif produceert ongeveer 14 kg mest per jaar.
400 duiven...juist ja: 5600 kg per jaar....
Dat is al een mestoverschot voor een bedrijf....

Franciscus
Berichten: 38583

#29 , 28 jun 2013 17:53

Wat er verboden is zal dan toch in een gemeentelijk politiereglement moeten staan.
Ik heb geen weet van een algemene wetgeving die zulks verbied.
Mocht iemand die wetgeving hebben graag hier de gegevens.

genieter
Topic Starter
Berichten: 29

#30 , 30 jun 2013 22:25

Iemand hier enig idee hoeveel tijd er verloopt tussen het indienen van een klacht bij Ruimtelijke Ordening en de daadwerkelijke controle terplaatse?
Duurt het weken/maanden vooraleer men ter plaatse komt kijken?

Terug naar “Landbouw recht”