Pachtwet voor paarden

kristien100
Topic Starter
Berichten: 36

Pachtwet voor paarden

#1 , 03 mei 2013 21:31

Hallo,
Ik ben officieel gescheiden. Onze gezamenlijke woning en grond moet verdeeld worden. Mijn ex-echtgenoot wil het huis en grond overnemen tegen een zeer lage prijs waar ik niet mee akkoord kan gaan. Hij zegt nu dat de eigendom (stal +gronden) gepacht wordt door zijn broer die landbouwer is. In deze stal en op de weiden hebben steeds paarden gestaan die eigendom van de huwgemeenschap zijn maar ook paarden die eigendom van zijn broer zijn. Vandaag waren we bij de notaris om dit in onderlinge overeenstemming proberen te regelen. Vooraleer we bij de notaris binnen gingen, riep de advocaat van mijn ex-man mijn advocaat even terzijde om een nieuw voorstel over de overname te doen. Ik ging hier niet me akkoord. De notaris vertelde wel dat er volgens hem er geen pacht bestaat voor rijpaarden. Mijn ex-man beweerde bij hoog en bij laag dat de pachtwetgeving wel toegepast wordt voor rijpaarden. Ondertussen (sinds 14 dagen) brengt hij plotsklaps pachtbriefjes in waarop er zogenaamd pachtgeld betaald is, de data kloppen en ook de gegevens op de briefjes kloppen niet. Deze briefjes zijn enkel door mijn ex-man ondertekend!!! En komen nu pas ineens te voorschijn. Zijn advocaat heeft nog een volgende vergadering gepland vooraleer het dossier naar de vrederechter gestuurd wordt (om tijd te winnen?) Deze vindt plaats op 7 juni aanstaande.
Ik heb NOOIT toestemming gegeven voor pacht en NOOIT ook maar 1 briefje getekend. Was en is mijn toestemming als mede-eigenaar niet noodzakelijk? Nooit heb ik ook maar mondeling of schriftelijk mijn toestemming gegeven voor pacht.
Mijn vraag: Is er pacht op rijpaarden? Had mijn handtekening dan ook niet op de pachtbriefjes moeten staan? Er is vandaag genoteerd dat er ook altijd rijpaarden van de huwgemeenschap in de stal en weide gestaan hebben. Natuurlijk doet mijn ex-man dit met het oog op een openbare verkoop van onze eigendommen. Hij wil dit zelf kopen voor een zo laag mogelijke prijs, pacht zou vanzelfsprekend de prijs laten zakken. Ik heb er geen probleem mee dat mijn ex-man de eigendom overneemt maar dan wel aan een correcte prijs.
Graag uw advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lunas
Berichten: 7

#2 , 04 mei 2013 19:33

Voor zover ik weet kan alleen een land-of tuinbouwer of aanverwante stiel in hoofd- of bijberoep een grond pachten.
Als de paarden van die broer trekpaarden zijn en die broer ze als werkpaarden verkoopt, dan kan hij pachten. Anders niet.

Lees dit maar eens na.
http://www.cbc-bcp.be/nl/informatie/fed ... twetgeving" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#3 , 05 mei 2013 17:48

inderdeed zoals lunas zegt enne, er kan moeilijk een pacht op de weide en/of stal rusten als jullie paarden er ook op stonden...Dan is het gewoon een gunst of een commodaat of een stalling tegen betaling.

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”