landbouwgrond dierenhokken

tobe3370
Topic Starter
Berichten: 3

landbouwgrond dierenhokken

#1 , 28 jan 2013 13:35

Hallo,
ik wil een stuk landbouwgrond kopen. Als dit pachtvrij is, wat zijn dan de regels ivm dierenhokken.
A)Ik weet dat stallen aan een kant open moeten zijn, maar ik zou er graag een soort stal zetten met langs 1 kant ipv open, volieredraad om vogels in te houden, geld dit dan als open of niet?
B)Mag een stal die langs 1 kant open is ook gebruikt worden als materiaalopslag ipv als stal?
C)Voor de rest zou ik er graag een moestuin en kippen op houden mag dit?
Alvast bedankt
Tobe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 28 jan 2013 14:47

Uw vraag lijkt eenvoudig , maar is het niet . De regelgeving is de laatste jaren biezonder uitgebreid geworden.

A/ Voor het bouwen van stallingen ( dierenhokken ) op een weiland is hoe dan ook een vergunning nodig .
Alles zal dan afhangen in WELK GEBIED het perceel zal liggen , en kan alleen maar opgevraagd worden bij de gemeente .( Ruimtelijke Ordening /Stedenbouw ) .
Mogelijks krijgt u ook te maken met het Departement Leefmilieu , die voorafgaand een advies moet geven aan Ruimtelijke Ordening .
B/ Mits vergunning , mag de stalling zeker gebruikt worden voor materiaalopslag , gerelateerd aan de activiteit .
C/ Uiteraard zijn deze activiteiten toegelaten , aangezien zij Landbouw gerelateerd zijn . Hiervoor is geen vergunning vereist .( zolang u geen professionele kippenkwekerij begint ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

tobe3370
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 jan 2013 17:52

En geldt dit ook voor een voliere in de aard van deze voliere. https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 7992689079" onclick="window.open(this.href);return false;
natuurlijk wel lang niet zo hoog en niet zo groot.
mvg Tobe

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 28 jan 2013 19:18

Denk niet dat dergelijke OPEN constructie vergunningsplichtig is .
vanaf het ogenblik dat er een gesloten overdekking op komt kan het aanzien worden als stal of afdak.
Ook mag het in principe niet ( duurzaam ) verankerd zijn in de grond .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

tobe3370
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 jan 2013 00:21

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik ga het natuurlijk ook nog eens navragen op de gemeente. Stel nu dat ik een deel met een plastic zeil of iets dergelijks zou afdekken, is dit dan nog steeds open genoeg, denkt u?
mvg Tobe

Terug naar “Landbouw recht”