Aquafin op verpacht weiland

sneeuwklokje
Topic Starter
Berichten: 21

Aquafin op verpacht weiland

#1 , 16 nov 2012 11:52

Enkele maanden geleden kregen wij als erfgenamen een aangetekend schrijven in de bus dat Aquafin werken voorzag op een weiland dat mijn overleden moeder jaren geleden verpacht heeft (zonder ons medeweten trouwens). We werden uitgenodigd op een infovergadering en kregen een landmeter over de vloer die ons een document wilde laten tekenen om onze toestemming te geven voor deze werken.
De bedoeling van Aquafin is tijdelijk een strook van een meter of 10 breedte en enkele honderden meters lengte te gebruiken (erfdienstbaarheid) om buizen aan te leggen (ondergronds wel) naar een watercollector.
Mijn zus die rechten gestudeerd heeft wou alleen tekenen als de pachter akkoord was om aan ons achteraf geen schadevergoeding te eisen voor verlies van opbrengst van dit gedeelte. Wij hebben ons daarbij aangesloten.
Ondertussen zijn er maanden verstreken en hoorden wij hierover niets meer. De erfenis is nog altijd niet geregeld want dit weiland wordt dus verkocht, maar dus nog niet gebeurd.
Vandaag krijg ik opnieuw een aangetekend schrijven van Aquafin met de mededeling dat zij aangesteld zijn" voor het uitvoeren van het investeringsprogramma inzake rioolwaterzuiveringsinfrastructuur vastgesteld door de Vlaamse Executieve en dat zij hiervoor gebruik WILLEN maken van ons perceel".
Verder voegen zij een ministerieel besluit toe waardoor zij gemachtigd zijn om de collector te realiseren,
met daarbij gevoegd een telefoonnummer voor inlichtingen.
Mijn vraag nu : hebben wij hiertegen nog iets in te brengen of moeten wij ondergaan? En wat met de pachter? Kan die ons nog altijd schadevergoeding eisen achteraf als wij verplicht zijn om deze werken toe te staan??
Wij hebben indertijd die landmeter verwezen naar de pachter met de boodschap als die man een document tekent dat hij afziet van schadevergoeding voor geleden opbrengstverlies dat wij dan ook akkoord zouden zijn, maar achteraf niets meer van gehoord.
Er was wel een schadevergoeding voorzien door Aquafin zelf in het oorspronkelijk voorstel, maar dat was natuurlijk miniem....
In dat bijgevoegd ministerieel besluit staat wel dat iedere belanghebbende beroep kan aantekenen bij de Raad Van State.
Heeft dit nut??

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding