Huur weide - verkoop

zwaluw
Topic Starter
Berichten: 3

Huur weide - verkoop

#1 , 10 nov 2012 20:17

Volgende situatie stelt zich:

Ik huur gedurende 3 jaar een weide. Hierop staan mijn paardjes en mijn groententuin.
Betaling gebeurde jaarlijks in januari, niet op papier (wilde men niet).

Eigenaar sterft en erfgenamen beginnen zich te laten horen.

Bovendien heb ik door een bevriende boer weide laten bemesten. Nu blijkt dat andere boer deze weide al had doorgegeven aan mestpuntbank. Eigenaar (erfgenamen) weten dit nu en beginnen schrik te krijgen.
Eigenaar wil voorlopig op papiet zetten dat mijn bevriende boer dit jaar bemest heeft. Zijn me wel dankbaar dat ik het 'ontdekt' heb.

Maar grootste probleem:

Erfgenamen willen nu van al 'die zever' vanaf. Zeggen me doodleuk dat alles ervanaf moet en willen het bij voorkeur 2 jaar laten liggen en daarna verkopen (zo moeten ze denk ik geen sucessierechten betalen). Ze hopen ook dat de waarde zal stijgen.

Wat kan ik doen? Wat ik eigenlijk wil is gewoon verder huren of kopen. Ik wil ook helemaal geen problemen met de erfgenamen. Die personen doen zeer lastig maar met de overleden eigenaar had ik 3 jaar geen enkel probleem.

Heb ik voorrang op anderen (boeren in de omgeving) om de weide te kopen? Huurovereenkomst staat niet op papier maar mijn paardjes staan nog wel op de weide?
Klopt dat van die sucessierechten?
Heb ik enige rechten of geen?

Alvast erg bedankt voor een antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 nov 2012 20:26

Heb ik voorrang op anderen (boeren in de omgeving) om de weide te kopen? Neen
Huurovereenkomst staat niet op papier maar mijn paardjes staan nog wel op de weide? Het is een huur van gemeen recht. Opzeg mogelijk mits vooropzeg van 1 maand.
Klopt dat van die sucessierechten? Neen
Heb ik enige rechten of geen? Geen speciale rechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zwaluw
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 nov 2012 20:32

conclusie... ik heb echt niets waarop ik me kan beroepen? Het momenteel bewerken telt niet?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 nov 2012 20:37

conclusie... ik heb echt niets waarop ik me kan beroepen? Het momenteel bewerken telt niet?
Neen, want u bent geen landbouwer. Bijgevolg is het geen pacht (waar wel specifieke rechten aan verbonden zijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zwaluw
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 10 nov 2012 20:42

conclusie... ik heb echt niets waarop ik me kan beroepen? Het momenteel bewerken telt niet?
Neen, want u bent geen landbouwer. Bijgevolg is het geen pacht (waar wel specifieke rechten aan verbonden zijn).
Dus als die ene landbouwer het 'vals' wil spelen heeft hij wel rechten?
Nooit bewerkt maar wel al jaren zo doorgegeven zonder dat de eigenaar dit wist?

wat ik per toeval aan de weet kwam doordat ik het een keertje liet bemesten....

freelance
Berichten: 2615

#6 , 10 nov 2012 20:53


Dus als die ene landbouwer het 'vals' wil spelen heeft hij wel rechten?
Nooit bewerkt maar wel al jaren zo doorgegeven zonder dat de eigenaar dit wist?
Het doorgeven naar mestpuntbank is niet noodzakelijk vals spelen , maar eerder een technische kwestie wat betreft het "kwijtraken " van overtollige mest.Het impliceert niet noodzakelijk "rechten doen gelden " op de grond .

Indien u landbouwer zou zijn geldt het volgende : ( indien géén landbouwer : zie roharro ).
Art. 3. <W 1988-11-07/43, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 1988-12-16>
1 De pacht moet schriftelijk worden vastgesteld. Bij ontstentenis van een nauwkeurige datum voor de aanvang van de overeenkomst, wordt deze geacht te zijn ingegaan op de vervaldag van het eerste pachtgeld.
2 Indien er een naar de vorm andersluidend geschrift is, kan degenen die een landeigendom exploiteert, het bewijs leveren van het bestaan van een pacht en van de pachtvoorwaarden door alle middelen met inbegrip van getuigen en vermoedens.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Landbouw recht”