Hebben gepensioneerde erfgenamen voorkooprecht?

mikkie
Topic Starter
Berichten: 5

Hebben gepensioneerde erfgenamen voorkooprecht?

#1 , 10 mei 2012 18:54

Mijn bejaarde oom die landbouwer was, overleed in november 2010. Hij pachtte reeds meer dan 20 jaar een weide van X, die jaarlijks in januari de € 60 pacht van het afgelopen jaar ging afhalen op de hoeve. Mijn oom heeft twee erfgenamen, namelijk zijn twee bejaarde zussen.
Mijn nicht betaalde met de bankrekening van mijn overleden oom in mei 2011 de € 60 pacht voor het jaar 2010 aan X.
Sinds het overlijden van mijn oom wordt die weide door niemand meer gebruikt.

Ik ben geïnteresseerd om die weide van X aan te kopen, en vernam van de notaris dat de twee erfgenamen waarschijnlijk een voorkooprecht hebben op die weide. Kan dat daar beide erfgenamen reeds jaren gepensioneerd zijn, en er voor het jaar 2011 geen pacht meer werd betaald aan X.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 mei 2012 08:58

“Art.47.Bij verkoop van een in pacht gegeven landeigendom geniet de pachter het recht van voorkoop voor zichzelf of voor zijn afstammelingen of aangenomen kinderen of voor die van zijn echtgenoot, of voor de echtgenoten van de voormelde afstammelingen of aangenomen kinderen, die daadwerkelijk aan de exploitatie van dat goed deelnemen, overeenkomstig de hierna bepaalde regels.”(4 november 1969 Pachtwet).

‘Sinds het overlijden van mijn oom wordt die weide door niemand meer gebruikt’ + ‘en vernam van de notaris dat de twee erfgenamen waarschijnlijk een voorkooprecht hebben op die weide’

Indien de twee bejaarde zussen niet ‘daadwerkelijk aan de exploitatie van dat goed deelnemen’ dan hebben zij op dat goed ook geen voorkooprecht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mikkie
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 20 mei 2012 12:57

Hartelijk dank voor uw zeer duidelijke antwoord.

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 01 jun 2012 15:40

Zijn bejaarde zussen zijn geen afstammelingen, dus geen voorkooprecht.

Terug naar “Landbouw recht”