Fysiologische en ethologische behoeften van een soort

MrStone
Topic Starter
Berichten: 26

Fysiologische en ethologische behoeften van een soort

#1 , 15 apr 2012 17:08

Mijn broer en nog wat collega's hebben een konijn gekocht dat ze als "mascotte" gebruiken in het jeugdhuis waar ze in de kernraad zitten. Omdat ik er niet al te veel vertrouwen in heb ben ik eens opzoek gegaan naar de wetgeving m.b.t. het houden van dieren.

In de wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren vind ik het volgende.
Art. 4. § 1. Ieder persoon die een dier houdt, verzorgt of te verzorgen heeft, moet de nodige maatregelen nemen om het dier een in overeenstemming met zijn aard, zijn fysiologische en ethologische behoeften, zijn gezondheidstoestand en zijn graad van ontwikkeling, aanpassing of domestikatie, aangepaste voeding, verzorging en huisvesting te verschaffen.
§ 2. Niemand mag de bewegingsvrijheid van het dier dat hij houdt, verzorgt of te verzorgen heeft, zodanig beperken dat het aan vermijdbare pijnen, lijden of letsels is blootgesteld.
Wanneer een dier gewoonlijk of voortdurend wordt vastgemaakt of opgesloten, moet het voldoende ruimte en bewegingsvrijheid krijgen, in overeenstemming met zijn fysiologische en ethologische behoeften.
§ 3. De verlichting, de temperatuur, de vochtigheidsgraad, de verluchting, de luchtcirculatie en de overige milieuvoorwaarden van het verblijf der dieren moeten overeenstemmen met de fysiologische en ethologische behoeften van de soort.
§ 4. Ter uitvoering van §§ 2 en 3, en onverminderd de bepalingen van hoofdstuk VIII kan de Koning voor de verschillende soorten en categorieën van dieren nadere regelen stellen.
§ 5. De in artikel 33 bedoelde overheidspersonen zijn gemachtigd de nodige maatregelen te treffen of op te leggen om de verplichtingen voortvloeiend uit de § § 1, 2, 3 en 4 onverwijld te doen naleven.
Wat gegoogle naar de beschrijving van deze zogenaamde behoeften heeft mij geen resultaat opgeleverd.

Ik heb op Belgielex ook nog het "Koninklijk besluit tot vaststelling van de lijst van niet voor productiedoeleinden gehouden zoogdieren die gehouden mogen worden." Hierin staan wel de soorten die gehouden mogen worden maar niets over de behoeften.

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 15 apr 2012 18:12

Waar en hoe zal het konijn gehuisvest worden? Is er een vaste persoon die de zorg over het arm beestje zal dragen?
Wat houdt in dit geval "mascotte" zijn voor het konijn specifiek in?

MrStone
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 15 apr 2012 18:48

Waar en hoe zal het konijn gehuisvest worden? Is er een vaste persoon die de zorg over het arm beestje zal dragen?
Wat houdt in dit geval "mascotte" zijn voor het konijn specifiek in?
- In de vergaderruimte van het jeugdhuis, in een hok met eten/drinken/hooi.
- Er zijn 4 personen die zeggen zorg te willen dragen voor het "idd arm beestje als je mij vraagt" ze spreken online af wie wat wanneer doet.
- Men bedoelt mascotte in de zin van het huisdier van het jeugdhuis, het is niet de bedoeling het konijn constant tentoon te stellen aan alle bezoekers van het jeugdhuis.

Nuja dit is wat men mij vertelt, ik ga volgende week eens langs om te zien wat de feitelijke omstandigheden zijn daar ik zelf lang vrijwilliger geweest ben bij het jeugdhuis en men hier geen probleem van maakt.

Het klinkt allemaal wel ok maar ik heb toch de indruk dat een huisdier houden in een niet vast bewoonde locatie, waar vaak fuiven e.d. gegeven worden (geluidsoverlast) echt gezond is voor het dier. Vandaar de interesse naar de verplichte voorwaarden van het houden ervan.

Alvast bedankt

Reclame

MrStone
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 16 apr 2012 21:54

Het konijn woont inmiddels al bij ons in, maar ben nog steeds benieuwd waar ik deze officiële behoeften vind :).

Terug naar “Landbouw recht”