Landbouwgrond: kapvergunning of niet?

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

Landbouwgrond: kapvergunning of niet?

#1 , 28 mar 2012 14:06

Landbouwgrond ligt al 20 jaar te liggen.

Er zijn bomen geplant maar er groeien er wel doordat er jaren niets aan gedaan is.
Deze grond is nu verkocht.

Aangezien een tuinbouwbedrijf deze grond wil gebruiken om te telen, zijn we al 6 weken bomen aan het omdoen.
Na 6 weken stopt plots de politie en vraagt onze kapvergunning.
Omdat we deze niet hebben, moeten we onmiddellijk stoppen.

Zo gezegd zo gedaan.

Nu dachten we, we kunnen het mis hebben, dat voor landbouwgrond, geen kapvergunning nodig was.

Is dit zo of hebben we inderdaad een kapvergunning nodig?


Aan de leden: gelieve niet te antwoorden met wetteksten want met enig opzoekwerk kunnen we deze zelf ook vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 29 mar 2012 12:37

Als u geen wettteksten wilt, en u deze blijkbaar zelf ook kunt opzoeken:

1. wat doet u dan op een JURIDISCH forum?
2. waarom zoekt u ze dan niet effectief zelf om het antwoord te weten?

Los daarvan:
Hoofdstuk 6. Groen
Art. 6.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor:
1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is:
a) ze maken geen deel uit van een bos;
b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied;
c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen;
2° het vellen van alleenstaande hoogstammige bomen of van enkele bomen in lijnverband omwille van acuut gevaar en na voorafgaande schriftelijke instemming van het agentschap voor Natuur en Bos;
3° het vellen van hoogstammige bomen, gelegen op terreinen waarvoor een door de bevoegde overheid of bevoegde administratie(s) goedgekeurd beheersplan of beheersvisie bestaat op basis van de milieu- en natuurwetgeving, als het vellen van de hoogstammige bomen als activiteit in dat beheersplan of beheersvisie is opgenomen.
Indien het om hoogstammige bomen gaat (wat ik vermoed uit uw bericht) en indien aan de hierboven gestelde voorwaarden voldaan is, is geen stedenbouwkundige vergunning nodig. In het andere geval wel (geen melding mogelijk blijkbaar).
(Akkoord, het komt uit een wettekst, maar dit is nu eenmaal zo goed als een samenvatting lijkt me dan...)
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 29 mar 2012 12:45

Ik dacht dat de gemeenten wel degelijk een rooivergunning kunnen opleggen, toch vreemd dat een tuinbedrijf hier niet van op de hoogte is.

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 29 mar 2012 13:07

Ja, had ik misschien nog moeten meegeven:
Art. 1.2. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, onverminderd andere regelgeving, inzonderheid de regelgeving inzake beschermde monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologische sites, waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt.

Art. 1.3. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, of met de uitdrukkelijke voorwaarden van stedenbouwkundige vergunningen.

Art. 1.4. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, algemene plannen van aanleg, bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen die niet opgenomen zijn in de gemeentelijke lijst, opgemaakt in toepassing van artikel 4.4.1, §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Excuses. Er kunnen dus, zoals bartvdv correct aanhaalt, andersluidende bepalingen zijn binnen de desbetreffende gemeente.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Landbouw recht”