pachtafstand minnelijke schikking

serpentixus
Topic Starter
Berichten: 1

pachtafstand minnelijke schikking

#1 , 29 feb 2012 13:07

Ik ben van plan een weiland te kopen waar een seizoenpacht op is. De boer zou via een minnelijke schikking afstand willen doen van de pacht volgens de verkopers (die zelf geen boer zijn).
Nu blijkte en seizoenpacht tss niet landbouwers en landbouwers niet te bestaan en deze zou als een volle pacht aanschouwd worden.

Wanneer is deze opzeg rechtsgeldig? De verkopers beweren geen pachtcontracten te hebben maar dat lijkt me weinig waarschijnlijk in seizoenpacht. Hoe gebruikelijk is het dat er geen pachtakte is? Er dient toch geregistreerd te zijn wanneer de periode begint en eindigt, wie de pachters zijn, wat de pachtvergoeding is, enzovoort?

Ben een beetje bang dat nadien toch nog boeren, echtgenotes, broers,enzovoort met een pachtovereenkomst boven water komen waardoor ik alsnog mijn grond niet kan gebruiken. De verkopers zeiden toen ik mijn bod deed dat het land vrij was van pacht, pas na mijn bod, toen ze er op ingingen kwamen ze met het verhaal van de seizoenpacht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 mar 2012 08:46

“Art.2.De bepalingen van deze afdeling zijn niet van toepassing :...2°.op de overeenkomsten waarvan het voorwerp een duur van minder dan één jaar gebruik in zich sluit en waardoor de exploitant van gronden en weiden,na de voorbereidings- en bemestingswerken te hebben uitgevoerd,het genot daarvan voor een bepaalde landbouwteelt aan een derde afstaat tegen betaling...“(4 november 1969 Pachtwet).

‘Nu blijkte en seizoenpacht tss niet landbouwers en landbouwers niet te bestaan en deze zou als een volle pacht aanschouwd worden‘.

Een ‘cultuurcontract’ of ’seizoenpacht’ dat aan voornoemd art.2 voldoet valt buiten toepassing van de Pachtwet,ook al is de verpachter een niet-landbouwer.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen. Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.”(Burgerlijk Wetboek).

De verkoper moet bewijzen dat de grond slechts met een ’seizoenpacht’ belast is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stefaan1972
Berichten: 7

#3 , 02 mar 2012 10:24

Als die landbouwer kan aantonen dat hij meer dan één jaar dat perceel heeft aangegeven in zijn landbouw aangifte.. dan is het pacht of onderpacht.

Er is dan zelfs een wettelijk voorkooprecht.

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”