voorkooprecht en pachtopzeg

mariootje
Topic Starter
Berichten: 56

voorkooprecht en pachtopzeg

#1 , 25 feb 2012 08:05

een kennis beweert bij hoog en laag dat een notaris hem verteld heeft dat als een van de erfgenamen een weide aankoopt uit erfenis waarvan hij medeeigenaar is (heeft nog broers en zussen ) en de weide zal dus verkocht worden.
Op deze weide heeft een boer pacht , nu beweert die kennis dat als iemand van de medeeigenaars /medeerfgenaam de grond /weide zelf koopt , de boer geen voorkooprecht kan uitoefenen en ook de boer onmiddelijk het land /wei moet vrijlaten.

ik kan dat maar niet geloven, misschien wel dat hij geen voorkooprecht heeft , maar dat hij(de pachter) het land moet laten liggen kan ik maar niet geloven.

Ik stel de vraag liever hier even , volgens mij heeft die persoon dat misverstaan , en de woorden van de notaris verkeerd geinterpreteerd.

Ik kan die vraag ook aan de notaris gaan stellen, maar dat is precies zo dan de notaris beschuldigen van iets dat hij niet gezegd heeft , of die andere persoon beschuldigen dat hij verkeerde dingen rondstrooit. En daarom stel ik ze liever even anoniem.

mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke
Berichten: 400

#2 , 27 feb 2012 00:19

I.v.m. het voorkooprecht.. zie de hiernavolgende website:
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... onderingen" onclick="window.open(this.href);return false;
.. het is dus wel iets complexer!!!

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 27 feb 2012 00:30

Maar.. de pachter, hij kan blijven pachten.. tenzij (lees hiervoor grondig de hiernavolgende website met o.a. de methode om de pacht minnelijk te beeindigen!
http://kbc-pdf.kbc.be/ltb/pachtwet_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

stefaan1972
Berichten: 7

#4 , 01 mar 2012 17:55

De pachter heeft geen voorkooprecht bij verkoop tussen mede-eigenaars uit erfenis.
De pacht overeenkomst neemt geen einde met die verkoop.
Onder heel strikte voorwaarden kan de verpachter dan de pacht opzeggen..

De mening van een niet jurist.

mariootje
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 11 mar 2012 10:42

De pachter heeft geen voorkooprecht bij verkoop tussen mede-eigenaars uit erfenis.
De pacht overeenkomst neemt geen einde met die verkoop.
Onder heel strikte voorwaarden kan de verpachter dan de pacht opzeggen..

De mening van een niet jurist.
en wat zijn die strikte voorwaarden dan?

Vaoke
Berichten: 400

#6 , 11 mar 2012 21:47

In de eerste plaats de aanbevolen websites goed lezen... en U vervolgens tot een notaris wenden om de pacht (met gebruik van een akte) ... zo mogelijk, op een minnelijke wijze te doen beeindigen ... tenminste als hij daarmee wil instemmen!!!

Terug naar “Landbouw recht”